Flädersnaps

En nyhet i år är att jag inte enbart gör saft, utan även flädersnaps. Verkar hyggligt enkelt. Som du förstår av receptet nedan återkommer jag med omdömet flipp eller flopp om ett par månader. Och jag provade lite försiktigt så här första gången med bara några deciliter sprit och alltså mindre mängd blommor som du ser på bilden. Man vill ju inte slösa med vare sig blommor eller sprit om det inte blir gott. :)

Flädersnaps
Ca ½ liter fläderblommor, enbart blommor utan gröna delar.
1 flaska okryddad sprit (gärna Brännvin special, vars låga alkoholhalt lämpar sig för egenkryddning)

Repa ner fläderblommorna i en burk som går att stänga med lock. Slå över sprit så att blommorna täcks. Låt stå i ca 2 veckor. Sila bort blommorna, först genom vanligt durkslag och sedan genom melittafilter. Låt sedan snapsen stå i ett par månader att mogna.

Vid serveringen ska du späda med mer okryddad sprit i proportionerna två delar flädersprit och en del okryddad sprit. Servera väl kyld!


Kommentarer

  1. funkar alldeles utmärkt!

    SvaraRadera
  2. Blir så väldigt nyfiken på om den blev god?

    SvaraRadera
  3. Ja om man gillar flädersmaken blev det verkligen en höjdare! Sedan kan man ju späda sin essens efter tycke och smak. 2010 glömde jag bort blommorna lite för länge och snapsen blev genast lite skarpare i smaken. Men fortfarande god - enligt mig som tycker mycket om fläder.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg