Grönpeppargravad lax

Gravad lax är en av de absoluta favoriterna på julbordet. Och den absoluta favoriten bland gravade laxar är den gingravade som redan är publicerad här på bloggen. I år testade jag en ny som jag hittat på Internet och den var också god.

Som vanligt när man gravar lax ska man alltid frysa laxen först för att ta död på parasiter och andra läskigheter. Och så ska man använda vanligt salt, NaCl, och inte Seltin.

Grönpeppargravad lax

ca 1 kg mittbit av lax
3 msk salt
4 msk strösocker
1 msk sellerisalt
1 tsk cayennepeppar
1 tsk grovmalen svartpeppar
1 msk torkad, krossad grönpeppar
1 tsk torkad smulad basilika
ca ½ dl finhackad röd lök

Skär laxen i två benfria filéer. Skinnet ska sitta kvar. Blanda alla övriga ingredienser och fördela det över laxskivorna. Lägg ihop bitarna. Stoppa allt i en plastpåse. Lägg på fat och ställ in i kylen i minst 24 timmar. Vänd på laxen ibland.

Mina kommentarer: Kanske hade jag för lite lax för den saltmängden, för jag tyckte att den blev lite för hård. Och jag tar nog mer grönpeppar nästa gång :)

Kommentarer

Populära inlägg