Avokado och bönsallad

Till de apelsinmarinerade spetten som jag skrivit om tidigare rekommenderar Allt om Mat Grillextra 1998 denna sallad. Den hade rykande åtgång vid bordet! Frisk, annorlunda och mättande. Dessutom vacker att se på.



Avokado- och bönsallad
4 personer

2 avokador
2 apelsiner
1 gul lök
5 dl kokta kidneybönor
2 dl sallad skuren i bitar
½ dl persiljeblad
½ dl svarta oliver

Dressing:
2 msk olja
1 msk pressad lime eller citron
1 msk vatten
1 krm salt
½ krm svartpeppar

Gör så här:
Skala avokadorna och apelsinerna. Skär dem i skivor och sen i bitar. Skala och skiva löken. Blanda avokado, apelsin, lök, bönor, sallad , persilja och oliver på ett stort fat.

Blanda ihop dressingen och häll den över.

Mina kommentarer:
Som vanligt kunde jag inte hålla mig till receptet. Vi hade tre avokado, ½ lök och ingen sallad. Troligtvis mer oliver, jag bara hällde upp en burk jag... Och det var jättegott!!! Jag kan tänka mig väldigt mycket mer bladpersilja i också. På Willys och andra ställen kan man numera köpa bladpersilja i stora härliga knippen. Det ska jag göra nästa gång och ösa i :)

Kommentarer

Populära inlägg