Apelsinmarinerade spett

Enkla men överraskande goda spett. Lätt att förbereda så det är också bra bjudmat. Hämtat ur Allt om Mats Grillextra anno 1998 minsann. Det lönar sig att spara gamla nummer :)

Konstaterar än en gång att jag är URUSEL på att läsa recept. Nu när jag ska lägga in receptet här på bloggen ser jag att jag missat typ 2/3 av ingredienserna i marinaden! Ingredienserna ligger layoutade lite mittemellan två bilder i en egen liten spalt som jag helt enkelt inte såg. Jisses, jag tyckte väl det var lite klent med bara apelsinskal, apelsinsaft och chili. Men men, man gör ju som det står... eh, eller nåt. Nåja, spetten var goda i alla fall och jag lovar att göra om dem och testa med _alla_ ingredienser i marinaden nästa gång!




Apelsinmarinerade spett4 personer

500 g fläskfilé
2 förvällda majskolvar (eller från burk rakt av)
½ apelsin
½ tsk salt
½ krm svartpeppar

Marinad
pressad saft och rivet skal av 1 apelsin
1 msk olja
1 msk kinesisk soja
1 msk honung
1 msk pressad lime eller citron
ca ½ strimlad färsk , torkad eller inlagd chilipeppar

Tillbehör
Avocado och bönsallad

Gör så här:
Skär köttet i 1½ cm tjocka skivor. Blanda ihop ingredienserna till marinaden. Lägg köttet i en plastpåse. Häll i marinaden, blanda runt och knyt om. Låt köttet marinera 2-3 timmar i rumstemperatur eller i kylen ca 6 timmar.

Skär majskolvarna i bitar. Skär apelsinen i skivor och sen i bitar.

Låt köttet rinna av. Varva kött, majs och apelsin på grillspett. Salta och peppra. Grilla spetten ca 3 minuter på varje sida.

Mina kommentarer: Jag hade som sagt bara apelsin och chili i marinaden och köttet hade en frisk och väldigt tydlig apelsinsmak. Jag hade mer apelsin emellan köttbitarna. De blev störtgoda när de grillats. Jag penslade spetten lite lätt med olja innan jag saltade och pepprade också. Det gick av bara farten...

Kommentarer

Populära inlägg