Tian - provencalsk grönsaksgratäng

Gratänger är ofta feta och kladdiga, med massor av grädde, smör och ost. Det är jättegott! Men ibland är det befriande med mer lätta gratänger, som den här. När jag sökte på Internet efter "tian" hittade jag flera olika recept. En del innehöll just ägg och mjölk, men jag fastnade för den här gratängen just för att jag inte skulle behöva allergianpassa och göra dubbla gratänger. Receptet hittade jag i Leva&Bo nr 29 2011.

Här är det grönsakerna som står för smaken. Och ja, den blev god. Mycket enkel att göra och kan nog ackompanjera det mesta. På bilden ser du den tillsammans med stekt kycklingfilé. Det enda är att den blir ganska blek då den tillagas under aluminiumfolie. Kanske kan man få lite yta på den genom att köra utan folie på grill i ugnen några minuter före servering.

Tian - provencalsk grönsaksgratäng
6 portioner

300 g gul lök
600 g aubergine
500 g squash
5 tomater
1 vitlöksklyfta
1 msk färsk timjan
3/4 dl olivolja
salt

Sätt ugnen på 175 grader.

Tvätta grönsakerna. Skala löken. Skär allt i tunna skivor. Gnid in en gratängform med vitlöken. Strö över timjan och lägg på lökskivorna. Salta en aning. Droppa över lite olja.

Varva aubergine, squash och tomater över löken. Strö över timjan, salta och ringla över olivolja mellan varven. Täck med aluminiumfolie och grädda tills grönsakerna är mjuka. Det tar 40-60 minuter.


Kommentarer

Populära inlägg