Lyckokakor



Det finns massor med ritualer kring nyår; smälta tenn, dela ett äpple, dela ut lyckopengar och så vidare. Lyckokakor är väl inte direkt förknippade med nyår, men jag bestämde mig för att göra några till nyårsfesten i alla fall. 

Lyckokakor, fortune cookies, är en amerikansk uppfinning som vi förknippar med amerikanska kinarestauranger. Här i Sverige är de kanske inte lika vanliga. det är små hårda kakor som man bryter isär efter maten och i kakan ligger en liten papperslapp med "a fortune" - några visdomsord. 

De lyckokakor jag har ätit var ganska neutrala i smaken. Det här är ett recept av systrarna Eisenmann och de smakar faktiskt lite gott också av citronzesten. De var inte helt enkla att få så där släta och fina. Ungefär hälften av kakorna blev faktiskt rätt fula. Och det tar några plåtar innan man får in rätta knycken för att vika dem och inte bränna sig på fingertopparna :) 

Lyckokakor

ca 35 st 

Ingredienser
4 st äggvitor
2.5 dl strösocker
2 dl vetemjöl
½ dl Maizena majsstärkelse
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker
75 g smör, smält och avsvalnat
zest av 1 (ekologisk) citron

Gör så här
Skriv meddelande på ca 5 cm långa pappersremsor. Sätt ugnen på 175 grader C och smörj eller lägg bakplåtspapper på en plåt. 

Vispa äggvitorna till ett fast skum. Tillsätt sockret lite i taget och vispa till en marängsmet. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner dem i marängsmeten. Blanda väl. Tillsätt det avsvalnade smälta smöret och citronzesten och rör om. 

Klicka ut 1 msk smet på plåten med minst 10 cm mellanrum. Forma smeten till riktigt tunna och jämna rundlar med baksidan av en sked. Kakorna ska vara ca 7 cm i diameter.  Grädda kakorna i 6-8 minuter, Kakan ska vara gräddad och precis börjat mörkna i kanterna. Ta ut plåten.

Nu ska du jobba snabbt! Lägg ett meddelande mitt på varje kaka och vik ihop kakan. Ta den vikta kakan i kanterna och böj den på mitten över kanten på en mugg eller en skål. (Kanten får inte vara för tunn, då bryter du sönder kakan.) Lägg kakan att svalna.

Lägg kakorna i en tättslutande burk så håller de i upp till 3 veckor.

Mina kommentarer: Jag gjorde våra kakor mjölkfria genom att använda mjölkfritt margarin. Grädda bara några kakor åt gången annars hinner du inte vika dem innan de stelnat. Jag hade två plåtar igång och gjorde fyra kakor åt gången. En plåt gick in i ugnen medan jag vek de fyra nygräddade.  Ett annat tips från Pinterest var att lägga de nyböjda kakorna en och en att svalna i en muffinsplåt - då rätar de inte ut sig medan de svalnar. 





Kommentarer

Populära inlägg