Amaranth- och havregrynsgröt


Ja ni vet ju hur det är med den här familjen och frukost. En av oss mumsar glatt i sig samma sak år ut och år in. De andra tre kämpar med att få i sig något överhuvudtaget. Frukost är vår sämsta gren. Av någon outgrundlig anledning är alla frukostrecept också söta. Ena dottern föredrar lagad mat till frukost, typ stekt potatis, äggröra, fried rice osv. Men det hinns inte alltid med stressade vardagsmorgnar. Så vi letar vidare efter goda, snabblagade och lättätna frukosträtter. 

Jag köpte boken "Made by Marys gröna frukost" och har redan publicerat ett recept på Banana bread från boken. Besök gärna hennes trevliga blogg. Alla recept från boken ligger inte där, men några. 

Den här gången fastnade jag för den här gröten, vilket du som känner mig kan tycka är lite märkligt, för jag gillar ju inte gröt. Och ska jag vara jätteärligt kanske det inte är själva gröten som är det bästa här. Eller jag menar, den är inte så "grötig", för amaranthen ger lite struktur och en helt ok smak. Men jordnötssmör vänner, jordnötssmöööööör! Den som kom på jordnötssmör som topping till gröt är min hjälte. Det smälter sakta ner över den varma gröten och varje tugga blir en njutning. I like!

On the downside är att det tar tid att koka gröten. 20 minuter på morgonen? Det hinns inte med. Men jag har fått tipset av Mary att koka flera portioner och ställa in i kylen och sedan värma på på morgonen. Det ska jag prova. 

Amaranthfrön finns kanske inte i din vanliga matbutik. Prova en hälsokost eller köp dem online. 

Amaranth- och havregrynsgröt

2 portioner

Ingredienser
1 dl amaranthfrön
1 dl havregryn
6-7 dl vatten
2 krm salt

Tillbehör
2 msk jordnötssmör
150 g frysta hallon
2 tsk chiafrön
valfri vegetabilisk mjölk

Skölj amaranthfröna och lägg dem i en kastrull och tillsätt havregryn, vatten och salt. Låt koka upp på låg värme och låt koka i 20 minuter. Var noga med att röra om nu och då så att det inte bränner fast. 

Tina hallonen i en kastrull eller i micron. Söta eventuellt med lite honung. Servera gröten med de varma hallonen och jordnötssmöret som får smälta av värmen från gröten.Toppa med lite chiafrön.

Smaklig spis!

Mina kommentarer: Jag gör en portion till mig själv med 2 msk amaranth och 2 msk havregryn och 3 dl vatten. 

Kommentarer

Populära inlägg