Potatis- och jordärtskocksstomp



Det här är lite mer av en receptskiss än ett riktigt recept. Jag tog inspiration av olika sajter och svängde ihop utifrån "man tager det man haver". Grejen var att jag inte hade tillräckligt med potatis så att det skulle räcka till alla, men jag hade en påse jordärtskockor. Och vet ni? Det blev riktigt gott. 

Men jag kan alltså inte ange exakta mängder utan bara på ett ungefär. Du får prova dig fram helt enkelt.

Jag kallar det för "stomp" istället för mos. Potatisen och jordärtskockorna är bara slarvigt mosade och man kan få hela kokta bitar i stompet. Stompet innehåller inte heller någon mjölk eller grädde, bara matfett, så det är lite torrare än ett mos.


Potatis- och jordärtskocksstomp
Antal portioner? Du får anpassa mängderna så att det räcker till er :)

Ingredienser
mjölig potatis
jordärtskockor
smör, margarin eller olja
citronzest
färsk timjan
salt och nymalen vitpeppar

Gör så här:
Skala potatis och jordärtskockor och skär dem i bitar om ca 2 cm. Det går fortare att koka då. Lägg i en kastrull och häll över vatten så att rotsakerna är täckta med vatten. Salta. Låt koka tills de är mjuka, ca 10 minuter.

Ta en potatisstöt och stöt rotsakerna lite slarvigt. Lägg i matfett av den sort du föredrar; smör, margarin eller olja. Det ska inte bli kletigt, bara lite mindre torrt. Smaksätt med citronzest, hackad färsk timjan, salt och vitpeppar. Smaka dig fram till vad du tycker blir gott. Servera tillsammans med en köttgryta, en stek eller en köttbit av något slag. 





Kommentarer

Populära inlägg