Brunkans långa

Dags för lite surdegsbak. Har ju kommit av mig med det på sistone. Men jag skakade liv i den snälla surdegen som överlevt både länge och väl trots att den stått där bortglömd och ensammen i kylskåpet. Och vad skulle jag då baka? Jo något ur Bröd från Brunkebergs bageri.

Jag föll för Brunkans långa, som enligt boken är bageriets storsäljare. I bageriet är brödet hela 60 cm långt... men det är ju svårt att få till för hemmabagaren. Två stora limpor blev det dock och det var ett mycket lättbakat bröd.

Brunkans långa
2 stora bröd

600 g vatten
1125 g vetemjöl med hög proteinhalt
375 g grahamssurdeg
20 jäst
150 g mörkt muscovadosocker
35 g honung
30 g havssalt

Dag 1
Blanda alla ingredienser utom saltet. Arbeta degen i hushållsmaskin i 10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge. Tillsätt saltet. Arbeta degen ytterligare 5 minuter. Lägg över degen i en oljad plastlåda med lock. Låt degen vila i lådan i 30 minuter.

Vik försiktigt - utan att trycka - ena sidan av degen mot mitten, därefter andra sidan, för att slutligen vända på hela degen så att undersidan hamnar uppåt (treslag på bagarspråk). Ställ in degen i kylen och låt den jäsa över natten.

Dag 2
Sätt ugnen på 250 grader och ställ in en tom plåt på nedersta falsen.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den med en vass kniv på längden. Vänd upp de två degbitarna på plåt täckt med bakplåtspapper. De får plats bredvid varandra på samma plåt. Ställ in bröden i ugnen och häll genast en kopp kallt vatten på den förvärmda plåten längst ner. Stäng ugnsluckan och sänk temperaturen till 175 grader. Släpp ut ånga efter 20 minuter.

Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader.

Låt bröden svalna på galler.

Mina kommentarer: Ok, jag gjorde inte många rätt här nu när jag tänker efter. Muscovadosocker hade jag inte, men tog oraffinerat Cane Sugar. Same, same typ. Jag hade bara 300 g surdeg, och det var rågsur, inte grahamssur. Degen fick bara jäsa några timmar på dagen, först 1 timme i rumstemperatur och sedan 3-4 timmar i kylen. Det där treslaget glömde jag bort.

Degen jäste fint och var rätt lös och jag tvivlade på att det här skulle gå att hantera eller få plats på en plåt. Men när jag hällt ut degen på välmjölat bakbord märkte jag att den var ganska lätt att hantera och vips hade jag två ståtliga limpor på min plåt.

Som alla surdegsbröd ska de svalna ordentligt innan man skär i dem. Gärna till dagen efter. Om man kan hålla sig. Mycket gott med en bit cheddar på kan jag berätta.

Grahamssurdeg
I originalreceptet anges en grahamssurdeg, som är mer av typen fördeg då man tillfört jäst.

1 ½ dl vatten
100 g grovt grahamsmjöl
10 g jäst

Blanda ut jästen i vatten och rör ner mjölet. Plasta bunken och låt stå i rumstemperatur över natten.

Kommentarer

Populära inlägg