Fruktig quinoasallad med skaldjur och granatäpple

Det är tid för picknick i det gröna och som omväxling till mackor är det gott med en matig sallad. Den här salladen hittade jag på recept.nu under etiketten "GI Gourmet". Och god var den! Låter helt knasig när man läser ingrediensförteckningen, men det blev smarrigt ihop. En fördel med den är att den bara blir godare om den får ligga till sig lite. Den går till och med att göra dagen före den ska ätas. Funkar alltså perfekt att slänga ihop på morgonen och ha till picknicklunch!

Fruktig quinoasallad med skaldjur och granatäpple

4 portioner

6 dl kokt quinoa (dvs 2 dl okokt)
1 paket frysta mangotärningar
½ dl hackad färsk mynta
1 st lime
salt och svartpeppar
1 burk räkor i lake
1 burk kräftstjärtar i lake
½ granatäpple

Skölj quinoan ordentligt och koka enligt anvisningen på paketet. Det tar ca 15 minuter. Häll av vattnet och lägg quinoan i en skål och blanda med mango och hackad mynta. Dela limen och pressa över salladen. Smaka av med salt och peppar. Häll av spadet från skaldjuren och lägg över salladen. Dela granatäpplet, bryt loss kärnorna och toppa med dem.

Mina kommentarer: Jag kokade 1 dl vit quinoa och 1 dl svart - därav spräckligheten i salladen på bilden. Kräftstjärtar i lake är inte riktigt min melodi, så jag uteslöt helt fräckt dem. Och granatäpple tog jag ett helt - de är både vackra och goda!

Kommentarer

Populära inlägg