Jordgubbspaj

Det här är nog en av de godaste pajer jag vet. Jag såg Monika Ahlberg göra den på tv och den såg fantastisk ut! Nu har jag inte en sådan stor brioche-form som hon hade i tv-serien, men en pajform går lika bra. Det konstiga är att när man hittar receptet på recept.nu så skriver hon där att man ska blanda mandelmassan med vatten? På tv blandade hon med outspädd flädersaft - och det är liksom det som gör hela smakkombon!?! Och så kallar hon det för tårta. Detta är jättemycket en paj för mig - med pajskal och allt...

Jag har aldrig lyckats balansera två liter jordgubbar på den här pajen, men serverar resten av jordgubbarna bredvid för den som vill ha. Men har du bara en liter så räcker det utmärkt.

Jordgubbspaj a la Monika Ahlberg
ca 10 bitar

Botten
3 dl vetemjöl
2 tsk strösocker
1 nypa salt
150 g kallt smör
3 msk iskallt vatten

Fyllning
300 g mandelmassa (kan bytas ut mot vaniljkräm)
4 msk vatten (men på tv använde hon outspädd flädersaft och det är det som gör hela smakkombon!!!)
2 liter jordgubbar

Gelé
6 msk svartvinbärsgelé
6 msk outspädd svartvinbärssaft

Till servering
Lättvispad grädde eller vaniljsås

Hacka samman mjöl, socker, salt och smör till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta ihop snabbt till en deg. (Eller kör i matberedare och häll på vattnet försiktigt tills degen klumpar ihop sig till en enda klump.) Låt vila i kyl ca 1 timme.

Kavla ut degen och klä en pajform med avtagbar botten, ca 20 cm. Nagga och ställ i kyl 15 min. Grädda bottnen på 200 grader i ca 15-20 minuter tills den fått en vacker gyllenbrun färg.

Riv mandelmassan och rör ut den med vattnet / flädersaften till en jämn och ganska tjock smet. Bred ut den över bottnen.

Sköj och snoppa jordgubbarna. Bygg en pyramid av jordgubbar ovanpå mandelmassesmeten.

Smält gelén på svag värme i en kastrull. Tillsätt saften och rör om. Låt svalna lite så att det tjocknar något och ringla över jordgubbarna.

Servera med lättvispad grädde.

Mina kommentarer: Det går utmärkt att använda en vanlig pajform. Och jag misstänker att det också fungerar utmärkt att använda Jamie Olivers väldigt goda pajdeg till den här pajen. Geléblandningen tar en stund på sig att svalna så gör den i ganska god tid. Jag brukar pensla på den på jordgubbarna så att den stannar kvar och inte bara rinner iväg. Och det går lika bra med jordgubbssaft. Och efter helgens utflykt till Rosdagar på Fredriksdal har jag inhandlat rosendricka och rosenmarmelad... Hm, visst borde man kunna göra den där geléblandningen på det istället?

Blanda vispad grädde med lika stor mängd creme fraiche för en friskare smak.

Kommentarer

Populära inlägg