Hanssons salsa

En frisk salsa är läckert som tillbehör till det grillade. Problemet i vår allergirika familj är att de flesta recept innehåller frukt och grönsaker som någon eller några inte tål. Och så faller idén platt. Denna heta sommardag ville jag verkligen ha salsa till maten och tänkte att tja, kan ingen annan göra en salsa vi tål - så får väl jag göra den.

Se detta mer som en receptskiss. Jag svängde ihop lite på en höft utifrån vad vi hade hemma. Sneglade lite på andra salsarecept och använde min nyinköpta kryddblandning och voilà! Hanssons salsa!


Hanssons salsa
på en höft

ca 10 cm gurka
15 körsbärstomater
1 liten rödlök
1 liten avocado
½ lime
1 msk ananasjuice
rapsolja
Santa Maria Piri Piri ur afrikakryddorna
salt

Hacka grönsakerna i små bitar. Blanda om i en skål. Riv det yttersta gröna skalet från en ½ lime och pressa ut limesaften och blanda i skålen. Häll över lite olja, ananasjuice och ta några stänk Piri Piri (Den är ganska stark och blir starkare efter en stund, så börja med lite och öka på när du provsmakar istället för att råka ta för mycket från början.) Salta efter behag.

Rör om och låt stå 30 minuter så att smakerna gifter sig.

Gott till en bit grillat en varm sommardag.

Mina kommentarer: Det var cocktailtomater jag hade hemma, går säkert alldeles utmärkt med andra tomater också. Jag kommer inte ihåg om jag tog lite flytande honung i... men om man inte har ananasjuicen kan det behövas något sött för att balansera syran i tomat och lime. Nu råkade jag ha ananasjuice hemma, inte så vanligt att vi har det. Men pina colada är ju gott i sommarvärmen :)

Salsan mottogs väl och det blev inget kvar alls. Och äldsta dottern sa åt mig att skriva ner hur jag gjorde på en gång så jag inte glömmer bort, för det här ville hon ha fler gånger! Å nu har jag gjort det.

Kommentarer

Populära inlägg