Vitvinsbräserad savoykål med blomkålscrème



Det började med att jag satt och bläddrade i Systembolagets tidning "Bolaget". De hade vegetarisk mat som tema och menade att det var riktigt gott och så föreslog de alkoholhaltiga drycker till... (vilket scoop!). Jag sitter och undrar vart proteinerna tog vägen i deras förslag på mat, men man kan ju inte få allt. Nåjja, vi som inte är vegetarianer kan ju lägga till dem i form av en köttbit eller fiskbit eller nåt.

Jag fastnade för receptet "Bräserad kål på blandade betor, stekt svamp och blomkålscrème" men tyckte det saknade nåt (typ kött då ;) ) Så jag tog ut de godaste delarna och la till lammstek i skivor som jag marinerat i olivolja, citron, vitlök, salt och peppar.

Vitvinsbräserad savoykål med blomkålscrème

4 port

½ huvud savoykål
1 gul lök
2 dl vitt vin
1 grönsaksbuljongtärning
1 msk färsk timjan
salt, svartpeppar

½ blomkålshuvud
2-3 dl vispgrädde

Gör så här:
Ta bort de grövsta bladen av savoykålen och skär den (med den innersta grövre rotdelen kvar) i 8 klyftor. Koka kålen och ½ skivad lök i vin, buljongtärning och 3 dl vatten under lock i ca 20 minuter tills kålen är mjuk. Tillsätt timjan. Lyft över kålen på en djup tallrik och täck med plastfilm. (Koka matvete eller couscous eller bulgur i buljongen. Det blir jättegott!)

Koka blomkålen i grädden tills den är mjuk och kör i mixer till en slät puré. Smaka av med salt och peppar.

Mina kommentarer:
Blandningen av savoykål och blomkålscrème var fantastisk! Vi bara mumsade och åt och njöt. Vilken smaksensation! Så enkelt och så gott. Och smakerna gjorde sig väl tillsammans med lammköttet och den bulgur jag kokt i buljongen som blev över efter kålkoket.

Kommentarer

Populära inlägg