Egen kycklingbuljong



Vi slänger på tok för mycket mat här i västvärlden, medan andra delar av världen svälter. Det är bra att ta tillvara på allt och hitta sätt att vara sparsam. Ett sätt som förenar nytta med nöje är att koka sin egen buljong. Det har tagit mig emot att slänga ner prima grönsaker i en gryta enkom för att kokas sönder... men så läste jag en notis på nätet om hur man kan ta tillvara på sitt gamla "skräp". Varje gång du skalar potatis, lök, morot, palsternacka, purjo osv kan du ta tillvara det och istället för att lägga det i komposten lägga det i en påse i frysen. När du skrapat ihop tillräckligt mycket och har ett lämpligt skrov eller några härliga köttben, kokar du din egen buljong.

Det har jag gjort. Jag har sparat skal och de hårda kvistarna från dill och persilja och fryst in pö om pö. Och så ikväll när jag styckat min kyckling för att göra den honungsmarinerade kycklingen stod jag där med ett skrov. Till verket! Här ska kokas buljong! - tänkte jag. Sagt och gjort. Jag rotade i frysen och tjongade ner alla mina små skalpåsar tillsammans med skrov och vatten och salt. Nu har det kokat i timmar. Det doftar ljuvligt!

Efter att den reducerats fryser jag in den. Egen buljong - det är en sån njutning. Och den är helt utan tillsatt glutamat, utan insmugen mjölk och smakar helt ljuvligt!

Kommentarer

Populära inlägg