Honungsmarinerad kyckling med lök och rotfrukter



Bästa sändningstid är sämsta sändningstid - för mig i alla fall. Klockan 20.00 sitter jag ALDRIG vid tvn. När TV4 började sända en gång för länge sedan märkte man att de hade markant många kvinnliga tv-tittare - speciellt vad gällde nyheterna. Deras nyheter började inte halv åtta, inte nio - utan klockan tio. Varför var det kvinnor som tittade då? Jo, för att då var maten serverad, uppäten, disken fixad, barnen nattade, tvätten vikt, och allt var förberett inför morgondagen. Då - och inte förr - bänkade sig kvinnorna i tv-sofforna. Fördomsfullt? Förmodligen inte. Jag sitter sällan vid tvn förrän vid halv tio-tio, om alls.

matlagningsprogrammet Niklas mat har sällan mig som tittare. Det går på "prime time" dvs kl 20.00. Men en gång har jag faktiskt sett det. Och då lagade han den här kycklingen. Måste provas!

Honungsmarinerad kyckling med lök och rotfrukter
4 portioner

1 hel kyckling
2 msk hel kryddnejlika
2 st hela stjärnanis
2 msk svart kardemumma
1 dl flytande honung
salt

3 palsternackor
1 morot
3 färska vitlökar eller en torkad
2 silverlökar
2 rödlökar
4 schalottenlökar
6 salladslökar

Gör så här:
Stycka kycklingen genom att skära ut brösten för sig och klubborna för sig. Stöt kryddorna i mortel i mortel och blanda med kycklingdelarna, honungen och två nypor salt i en bunke. Massera in marinaden i kycklingköttet. Detta kan gärna göras dagen före så att kyckilngen får dra åt sig smakerna i kylskåp över natten.

Slanta palsternacka och morot. Dela lökarna grovt, dela hela vitlökar i halvor med skalet kvar. Placera grönsakerna i en stor ugnsfast form eller på en ugnsplåt. Salta lite.

Ställ in grönsakerna långt ner i ugnen och lägg kycklingdelarna på galler ovanför så att saften från köttet droppar ner på grönsakerna. Skydda ugnen från stänk genom att lägga aluminiumfolie i botten. Rosta på 200 grader i ca 45 minuter.

Obs! Kycklingen bränns lätt vid på grund av honungen. Om kycklingen börjar få lite för mycket färg, låt den gå klart under aluminiumfolie.

Mina kommentarer:
Tänk om jag kunde lära mig att läsa HELA receptet nån gång! *skrapar lite* Där står ju klart och tydligt att man ska skydda ugnen från stänk *skrapar lite till* Hela ugnen är fastbränd kladdig i botten! *skrapar argt*

Köket doftar helt ljuvligt av kryddblandningen och vi vuxna tyckte det var en god rätt. Men barnen var mer tveksamma. Dels undrade de var såsen var nånstans och äldsta tösen tvärvägrade äta kycklingen med orden "Mamma! Det smakar pepparkaka! Det passar inte med pepparkaka och kyckling!"

Kommentarer

  1. hittade hit vi google27 november 2009 kl. 21:00

    Den här ska jag laga ikväll!
    svtplay.se så kan du kolla när du vill :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg