Japansk färsröra

Jag har ingen aning om var jag hittat det här receptet. Det har följt mig i många år nu och är suveränt snabb vardagsmat. Gott är det också! Det är bara att prova!

Japansk färsröra
4 port

1 burk bambuskott (ca 400 g)
1 purjolök
1-2 msk olja
250 g nötfärs
svartpeppar efter smak
½ dl soja + ½ dl vatten
ev ½ dl hackade jordnötter


Skölj bambuskotten och låt rinna av. Strimla purjolöken. Bryn bambuskott och purjolök i oljan, gärna i en wok. Häll av på en tallrik. Bryn färsen i lite olja över hög värme. Mosa den så den blir smulig och peppra. Häll tillbaka de brynta grönsakerna i woken och tillsätt soja + vatten. Låt puttra några minuter. Smaksätt ev med att blanda ner hackade jordnötter.

Mina kommentarer:
Jag strimlar inte purjon utan skivar den i cm-tjocka skivor. Vi gillar att känna purjosmaken. Jag brukar ta kinesisk soja istället för japansk, för det ger en mustigare smak. Att lägga i hackade jordnötter är jättegott, men på bilden har vi lagt jordnötter ovanpå vid servering istället.

Low-FODMAP-variant
Receptet är i stort sett redan utan FODMAPs. Använd bara det gröna på purjolöken. Klart.

Kommentarer

Populära inlägg