Tomatpasta

Tomater är trädgårdens guld. På italienska heter de pomodore, vilket jag har förstått betyder äpplen av guld (rätta mig om jag har fel). Och vad blir väl mer italienskt än pasta med tomater? Detta är enkelt och gott och smakar ljuvligt tillsammans med en bit grillat kött. Det funkar fint tillsammans med snabbfrästa räkor också för den delen.

Tomatpasta
600 g färska tomater
1 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor
½ tsk salt
2 krm svartpeppar
20 hackade basilikablad
300 g smal pasta - linguini
1 squash i långa strimlor

Tärna tomaterna och fräs i oljan tillsammans med vitlöken. Låt puttra till såskonsistens. Smaka av med salt och kryddor.

Koka pastan och låt squashstrimlorna koka med i 5 minuter. Blanda den nykokta pastan med tomatsåsen och servera genast.

Mina kommentarer: Det funkar utmärkt med krossade tomater från burk också om man inte har annat. Men jag rekommenderar färsk pasta.

Kommentarer

  1. ooh, här fanns det många spännande recept! :P Fin sida!

    SvaraRadera
  2. Det ska jag prova! Vegetarisk och billigt passar oss studenter!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg