Persiskt örtris


Ris är basföda för miljoner människor runtom i världen. Här i Sverige så kokar vi det - och så äter vi det. Ja, ungefär så. I andra länder har man lite mer fantasi. I det persiska köket kokar man det dessutom omsorgsfullt och kärleksfullt. Jag minns hur jag storögt tittade på en kursare från Irak en gång för länge sedan när hon grejade med riset en hel dag. Jag, som då som mest kokat Uncle Ben's ris, hade aldrig sett nåt liknande. Det skulle stå och ånga sig länge och väl med en handduk vackert vikt mellan kastrullen och locket. Jag förundrades över att man kunde lägga ner så mycket omsorg på riset. Nu förstår jag bättre.

Nu hittade jag en (vad jag gissar försvenskad) variant av persiskt örtris i en receptfolder och det måste jag ju naturligtvis genast prova. Att det är potatis i botten har tydligen den effekten att riset blir mer ångkokt. Som bonus får man goda potatisar och ett vackert ris.

Persiskt örtris
4 portioner

4 dl basmatiris
1½ liter vatten
1½ dl hackad dill, persilja och koriander
1 tsk curry*
½ tsk gurkmeja
2 tsk salt
3 msk flytande margarin alt olja
2-3 potatisar

Koka upp vattnet tillsammans med örter, kryddor och salt. Skölj riset och lägg det i vattnet. Koka i 5-8 minuter. Häll sedan av det i en sil.

Skala och skiva potatisen. Häll 2 msk olja/flytande margarin i botten på en teflonkastrull. Täck botten med potatis och häll över 1 dl vatten. Tillsätt det avrunna riset och gör små hål i riset med skaftet av en slev eller liknande. Ringla över lite olja/flytande margarin.

Koka under lock på medelvärme ca 30 minuter.

Vid servering vänder du upp riset på ett stort fat så att potatisen hamnar överst.

Mina kommentarer: Det doftade ljuvligt (utan koriander of course), men potatisen såg blek och tanig ut och inte alls krispigt gyllene som på bilden i receptfoldern. Jag hade nog varit för mesig med värmen. Jag får helt enkelt prova igen! Det doftade ljuvligt och smakade gott.

*FODMAP-kommentar: Dubbelkolla att curryn inte innehåller lökpulver.

Kommentarer

Populära inlägg