Citronmuffins



Barnen älskar muffins. Och man kan ju hitta hur många varianter som helst på dagensmuffins.se. Fast bara för det hittade jag det här receptet i Kvällspostens/Expressens lördagsbilaga "Leva & Bo". Jag fastnade för att man ska ha i morot och pinjenötter - och grädda dem i madeleineformar. Fast nu äger jag ju ingen madeleineform så det fick bli vanliga muffinsformar. Goda, syrliga och saftiga blev de i alla fall - trots att vi bytte ut pinjenötterna mot mer allergivänliga solroskärnor.

Citronmuffins
16 små muffins eller 32 madeleinekakor

100 g smör
1 citron, rivet skal och saft
1½ dl mjölk
3 ägg
2 dl socker
4 dl vetemjöl
1 riven morot
2 tsk bakpulver
30 g pinjekärnor

Smält smöret i en kastrull och tillsätt saft och skal från en väl tvättad citron, samt mjölken.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda samman vetemjöl, fint riven morot och bakpulver i en skål. Vänd ner i äggsmeten och tillsätt smörblandningen. Rör slutligen ner pinjekärnorna.

Fylll muffinsformarna till hälften, eller fyll i väl smorda madeleineformar. Grädda i ugn, 200 grader C, cirka 12 minuter.

Kommentarer

  1. Jag ska prova dom nu! :)

    SvaraRadera
  2. hej !
    nu har jag presic satt in dem i ugnen :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg