Pannkakor med havre och banan



På söndagarna gör jag gärna lite extra till frukost, en lång lat frukost som får ta lite tid. En favorit är amerikanska pannkakor. Men när jag nu utesluter FODMAPs fungerar de ju inte så bra. En annan variant är bananpannkakor, som är goda, men lite mer som söt omelett i konsistensen. 

Det här receptet hittade jag på instagram och testade, och jodå, det blev riktigt gott. Observera att man får använda rikligt med rapsolja när man steker, ja nästan så att man friterar pannkakorna. De första pannkakorna fastnade i min stekpanna, men med mer olja släppte de fint. Vet inte hur hälsosamt det är med så mycket fett, men gott och frasigt var det i alla fall. 

Jag serverade med pannkakssirap som inte innehåller FODMAPs. Riktig lönnsirap går också fint.



Pannkakor med havre och banan

10-12 pannkakor

3 dl havregryn (inte fiberberikade)
2 bananer, gulgröna
1 dl rismjöl
3 dl laktosfri mjölk, mandelmjölk eller havremjölk
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
rapsolja att steka i

Till servering
Lönnsirap eller FODMAPfri pannkakssirap
Frukt eller bär som är FODMAPfria

Blanda alla ingredienserna i en skål och mixa till en smet med stavmixer. Stek till plättar eller små pannkakor i rikligt med rapsolja tills de är gyllenbruna. Servera genast.

Kommentarer

Populära inlägg