Vad är FODMAPs?

Som du ser har jag börjat skriva om FODMAPs Vad i allsindar är det undrar du? 

Många med mig har en stökig och bökig mage som gör ont, svullnar upp och bär sig åt vid de sämsta möjliga tillfällen. En vanlig diagnos är IBS, Irritable Bowel Syndrome. Läs mer på Mag-tarm-förbundets webbplats.  Under hela mitt liv har jag fått höra att jag ska "äta fibrer och röra på mig så ska det nog bli bra". Det har inte fungerat.

Det var en dietist i Australien som började lägga ihop två och två och snart kom forskningen igång  vid Monash University. Och där någonstans upptäckte man att många med IBS har problem att ta hand om en viss sorts fibrer i maten, så kallade FODMAPs.  FODMAP är en akronym för Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols. De små rackarna finns lite överallt, men det som är mest utmanande är att de finns i vete, råg, korn, mjölkprodukter, lök och vitlök - sådant som åtminstone jag använder dagligen i matlagningen. (Detta kan också vara förklaringen till att så många upplever att de mår bättre i magen när de äter glutenfritt. Det handlar kanske inte om glutenet, utan om FODMAPs.)

Dietister har startat BellyBalance.se

I Sverige är kunskapen om FODMAPs påverkan på en IBS-mage på frammarsch tack vare två engagerade dietister som startat sajten BellyBalance.se. De har också tagit fram en app som är en stor hjälp i vardagen när man ska navigera bland livsmedlen.

BellyBalance.se erbjuder en kostbehandling som ligger i linje med vad Monash University kommit fram till. Enkelt beskrivet handlar det om att man under några veckor utesluter all mat som innehåller FODMAPs, en sk elimineringsfas, för att sedan införa födoämnen med olika typer av de här fibrerna för att se vilka av dem just jag inte kan hantera. Kostbehandlingen hjälper 75% av dem som provat.

Dietisterna på BellyBalance.se har också en utmärkt pod som heter Älska din mage.

Nu testar jag kostbehandlingen

I augusti 2018 startade jag min elimineringsfas och jag kommer att genomföra kostbehandlingen för att se om min mage blir lugnare och gladare utan FODMAPs.

Följ min resa på Instagram @utan_fodmap

Låg-FODMAP-recept på bloggen

Alla recept som antingen är låg-fodmap från början eller som jag skrivit till en fodmapanpassning på hittar du via etiketten low-FODMAP här på bloggen.

Uppdatering januari 2019

Jag provade detta i ett halvår och kom fram till att nackdelarna med stressen att äta enbart "gröna" livsmedel och hela tiden tvingas börja om när det inte gick att undvika fodmaps vida översteg fördelarna med att äta fodmapfritt. Min mage blev en period visserligen mindre svullen och gasig, men jag blev rejält mycket sämre på att gå på toa om man säger så.  Jag kom fram till att jag inte ska äta mjölk (visste jag redan) och inte vete (har jag misstänkt länge). Det jag tar med mig från mitt halvår på den här dieten är att jag ska undvika lök och vitlök. Tyvärr är det nu också så att jag är mer känslig för lök och vitlök än tidigare.

En positiv sak är att jag började äta höga doser magnesium och det visade sig ha effekt på min migrän. Så magnesium fortsätter jag med.

Jag har nu beslutat att inte tänka så mycket på fodmaps längre och återgå till min vanliga kost - med mindre lök, mjölk och vete dock.


Kommentarer

Populära inlägg