Asiatiska salladsknyten med fläskfärs


Det här är ett trevlig sätt att servera maten på - i skålar av salladsblad. Jag har redan två läckra recept på samma tema på bloggen; Kyckling i salladspaket med Hoi Sin och Asiatisk kycklingsallad med chili och limeblad.

Det här receptet kan du göra med fläskfärs, kycklingfärs eller quornfärs. Vi testade med fläskfärs och det blev riktigt gott. Receptet är hämtat från Monash Universitys webbplats om FODMAP. Men jag har ökat upp lite på smakerna, för annars blir det för mesigt.

Asiatiska salladsknyten med fläskfärs

4 portioner

2 tsk olivolja med vitlökssmak
1 msk färsk riven ingefära
500 g fläskfärs, kycklingfärs eller quornfärs
60 g broccoli, hackad i ganska små bitar
1 medelstor morot, skalad och hackad i ganska små bitar
½ medelstor röd paprika, hackad i ganska små bitar
115 vattenkastanjer på burk, hackade i ganska små bitar
2 salladslökar, den gröna delen, finhackad
2-3 msk oyster sauce
1 msk sojasås (jag använde Kikkoman)
1 tsk sesamolja
ev lite chili
salt och nymald svartpeppar
Ett stort salladshuvud som du kan plocka fina blad från att använda som skålar


Till servering
Kokt ris
Jordnötter
Färsk koriander

Sätt på riset. Hacka alla grönsaker och ta fram woken. Hetta upp woken med den vitlökssmakande olivoljan. Ev kan du hälla i lite rapsolja också. Stek och rör morot och paprika, och fortsätt med att steka och röra köttfärsen. Låt gå några minuter innan du fortsätter med broccoli, vattenkastanjer och salladslöken. 

Krydda färsröran med ingefära, oystersås, sojasås och sesamolja. Rör runt. Smaka av. Salta och peppra, och kanske vill du har lite mer sting, då kan du lägga till lite chili.

Fördela färsröran i salladsbladen. Strö över lite jordnötter och färsk koriander. Servera med det nykokta riset. 

Mina kommentarer: Jag började med att steka morot och paprika, för de behöver av allergiskäl vara rejält genomkokta. Du kan såklart börja med färsen om du vill. Den färska broccolin såg lite trött ut i affären så jag valde fryst istället och då tog jag små bitar direkt från påsen och hackade inte. De fick gå en stund för att bli genomkokta. Jag serverade jordnötter och koriander vid sidan av. 

Kommentarer

Populära inlägg