Torskrygg i mustig tomatsås



Det är ett evigt testande av nya recept nu när jag ska utesluta FODMAPs och det är verkligen en utmaning att inte använda vare sig lök eller vitlök i matlagningen. Idag sprang jag på torkad ramslök och det köpte jag såklart direkt för det är smidigt att använda. Den fick vara med i kvällsmaten även om den inte ingick i grundreceptet. Och tur var väl det. Grundreceptet kommer ur FODMAPkokboken av Lucy Whigham. Men jag tyckte det var lite lamt i smaken så jag la till miso för lite umami och då lyfte såsen.

Jag använde både hemmagjord vitlöksolja (låt vitlöksklyftor dra i olivolja ett dygn eller två och sila av) och den vitlöksolja som man kan köpa på BellyBalance.se. Den egna får en skarp smak av rå vitlök, den andra har istället smak av ugnsrostad vitlök.

Torskrygg i mustig tomatsås

4 portioner

2 msk olivolja med vitlökssmak
1 knippa salladslök, den gröna delen alt en rejäl nypa torkad ramslök
1 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater, 400 g
2 tsk vit miso eller en skvätt Bong kycklingfond
1 nypa socker
1 näve färska timjanblad eller ½ tsk torkad timjan
400 g torskrygg eller torskfiléer
25 g urkärnade svarta oliver
salt och nymald svartpeppar

Till servering
kokt potatis eller kokt ris
Fodmapfria grönsaker


Sätt på potatisen. Hetta upp vitlöksolja i en gryta och bryn tomatpurén något innan du häller i krossade tomater och salladslök och/eller ramslök. Rör om och smaka av. Lite miso för oumph, lite socker för att balansera syran i tomaterna, lite timjan, salt och peppar. Lägg ner fisken i såsen och lägg på locket. Låt sjuda sakta i ca 15 minuter tills fisken är nätt och jämt genomkokt. Lägg i oliverna och låt dem bli varma.

Smaka av såsen före servering. Det kan behövas lite extra salt.

Servera med nykokt potatis och grönsaker


Kommentarer

Populära inlägg