Elsas choklad & bananmuffins


Bananerna låg och såg ledsna ut i en skål. Barnen var sugna på fika. Då tänkte jag: Muffins! Muffins går snabbt och enkelt att svänga ihop. Och om man surfar in på DagensMuffin så kan man söka på de ingredienser man har hemma och vips har man förslag på flera olika muffinsvarianter. Kalasbra!

Jag fastnade för det här receptet för det hade lite fiberhavregryn i sig. Verkade gott och nästan lite nyttigt. Så fram med grejorna!

Elsas choklad & bananmuffins

12 -15 st

1 dl fiberhavregryn
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl socker
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
3 dl vetemjöl
½ dl rapsolja
2 mosade mogna bananer

Värm mjölken 1 minut i mikrovågsugn och häll den över fiberhavregrynen. Låt det stå och svälla i 5 minuter. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver, kakao och vetemjöl och rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda ner olja, bananmos och havregryn-i-mjölk i smeten.

Fördela i 12 st muffinsformar och grädda mitt i ugnen på 225 grader i ca 15-20 minuter.

Mina kommentarer: Jag fick ut 15 muffins av den här smeten. Muffinsarna var goda med lite stuns. Men barnen tyckte inte alls om dem.

Tyvärr slog bakpulvret igenom vilket gav muffinsarna en besk eftersmak - kanske var det den som gjorde att barnen grimaserade. Nästa gång ska jag prova med 1 tsk istället för 2. Vill du läsa mer om bakpulver rekommenderar jag dig att läsa Bakpulverbluffen: Bittert fluff

Kommentarer

Populära inlägg