Apelsinsallad med mynta


Citrusfrukter gör sig bra i sallader. Det blir friskt och saftigt med lite syra. Häromdagen blev jag bjuden på kombinationen röd grapefrukt, ruccola och granatäppelkärnor blandat till en sallad, som mötte en härlig pizza med parmaskinka och mozzarella.

Den här kombinationen har jag inte hittat på själv, utan hittat på en matblogg som heter BrazilianLinda. Den visade sig vara ett perfekt ackompanjemang till tex lasagne som annars kan bli lite tjockjolmigt. Myntan lyfter smaken och funkar väldigt bra tillsammans med lime. Tänk caiprihinia och mojito :)

Apelsinsallad med olivolja och mynta
2-3 portioner

Grönsallad
1 knippe ruccola
2 stora apelsiner
1 knippe gräslök
100 g gröna oliver
saft av 2 apelsiner
saft av en halv lime
olivolja- en rejäl skvätt
mynta efter smak

Filéa apelsinerna och spara på juicen. Lägg salladen i botten på ett uppläggningsfat eller i en salladsskål. Lägg apelsin och oliver ovanpå. Hacka gräslöken och strö över. Blanda apelsinsaft, limesaft, olivolja och mynta och mixa ihop så att myntan finfördelas. Häll dressingen över salladen. Låt stå en stund så att smakerna hinner gifta sig.

Mina kommentarer: Inte hade jag ruccola hemma, så jag körde med romansallad och färsk spenat. Funkade fint. Och gräslöken... hm, ja den glömde jag *rodnar* Jag tror att det hela lyfter ännu ett snäpp med ett par drag av svartpepparkvarnen och lite flingsalt.

Kommentarer

Populära inlägg