Hummersoppa

Årets stora fest - nyårsafton! Då är det roligt att duka fint, klä sig fint och äta riktigt riktigt gott. Jag tror att många med oss åt både hummer och oxfilé. Vi åt hummern i form av en krämig och smakrik soppa. En av de yngre gästerna konstaterade att "Soppan var god - fast jag inte gillar hummer!", och det är väl det finaste omdöme man kan få?

Det finns hur många recept på nätet som helst på hummersoppa, från enklaste enkla till mer komplicerade. Detta är ett inte särskilt svårt recept som jag hittade på Systembolagets webbplats. Ja man ska koka buljong, men man fuskar lite med antingen buljongtärning eller fond. Smaken blev god och fyllig och serverad med bitar av hummern i blev det riktigt festligt.

Jag har ändrat ordningen lite i beskrivningen av soppan, dels för att göra den mer begriplig, och dels för att man då kan förbereda soppan redan på morgonkvisten och sedan göra den helt klar vid servering som jag gjorde.

Hummersoppa
4 portioner

1 hummer (400g)
4 matskedar olja
1 gul lök
1 morot
1 bit rotselleri
1 lagerblad

2 msk vetemjöl
1 l fisk- eller skaldjursbuljong
1 timjankvist
1 knippa persilja
2 msk tomatpuré

4 cl konjak
2 dl torrt vitt vin eller saften av ½ citron

2 dl vispgrädde
salt
cayennepeppar

Dela hummern på längden och ta ur köttet. Krossa klorna försiktigt och försök lirka ur dem så hela och fina som möjligt. Lägg allt hummerkött i en skål som du täcker över och ställer kallt till servering. Spara skalen, skölj av dem och krossa dem i lite mindre bitar.

Värm buljongen i en kastrull. Skala lök, morot och selleri, och skär i små bitar. Värm olja i en lite stor kastrull och fräs de krossade hummerskalen under omrörning i 5-10 minuter tills det börjar dofta hummer. Lägg sedan ner grönsakerna, tomatpurén och lagerbladet tillsammans med hummerskalet och bryn alltsammans ungefär lika länge till.

Ta av skal- och grönsaksblandningen från värmen och pudra över vetemjölet. Rör om. Häll över den varma buljongen och rör om. Tillsätt persilja, timjan och konjak. Rör om. Låt sjuda i ca 20 minuter utan lock. Sila av hummerskal och grönsaker och släng dem.

Hit kan du förbereda i förväg, låta svalna och ställa undan tills det är dags att servera (men kanske inte mer än några timmar i förväg).

Vid servering blandar du i grädde och låter soppan koka upp. Smaka av med salt, peppar och eventuellt med vin eller citronsaft. Häll upp soppan i tallrikar och lägg i bitar av hummer som du sparat. Dekorera eventuellt med lite dill.

Mina kommentarer: I ursprungsreceptet ska man värma på hummerköttet också, men det tycker jag är helt onödigt. Man riskerar bara att det blir segt och trist. Jag gjorde dubbel sats och serverade soppan som förrätt och då räckte den gott och väl till sex vuxna och fem barn. På Systembolagets webbplats rekommenderar de sherry som dryck till, men jag kan avslöja att mousserande vin gick mycket bra.

Kommentarer

Populära inlägg