Makaronipudding

Nu ska jag erkänna en sak. Jag har aldrig i mitt liv lagat makaronipudding. Nope! Jag tycker inte det är särskilt gott och jag har inte sett vitsen med att göra det mjölkfritt. Men i somras bjöd svägerskan barnen på det och de tyckte det var jättegott. Så när jag stod där med makaroner över idag tänkte jag att, men vad tusan, vi kör en makaronipudding.

Tack och lov för Internet. Där kan man hitta såna recept när man får infall. Barnen mumsade och åt och var ytterst nöjda med kvällsmaten. Själv höll jag mig till äggöra med ost och bacon på bästa GI-manér.

Makaronipudding
4 portioner

4 dl makaroner
1 1/2 - 2 paket bacon
1 stor gul lök
2 ägg
3 dl mjölk
salt
nymalen svartpeppar
malen muskotnöt
riven ost

Koka makaronerna halva koktiden. Strimla bacon och fräs i stekpanna. Finhacka lök och lägg i stekpannan, fräs den mjuk tillsammans med bacon.
Blanda ner bacon- och lökhacket i makaronerna, lägg i ugnsfast form

Knäck äggen i en kopp ett i taget, häll upp i en bunke, tillsätt mjölk och vispa. Salta, peppra och krydda med muskotnöt.. Häll äggstanningen över makaronerna. Strö över riven ost
Grädda i 200° i 30 minuter.

Mina kommentarer: Jag skippade muskotnöt för barnen brukar inte gilla det. Den mjölkfria gjorde jag på Solhavre och uteslöt osten. Såg lite tråkig ut, men slank ner.

Kommentarer

Populära inlägg