Kycklinggryta med dijonsenap




I tidernas begynnelse, när Internet var nytt och outforskat, kunde jag sitta helt fascinerad över hur mycket recept som fanns publicerade. Då fanns det inte så många svenska sajter, så jag satt och surfade på de amerikanska; YumYum, The Internet Chef och Epicurious. Jag lärde mig översätta recept, lärde mig vad olika ingredienser heter på engelska, och jag lärde mig - the hard way - att det är skillnad på en amerikansk, en australiensisk och en brittisk cup.



YumYum känns idag helt förlegad - bara text rakt upp och ner utan några lockande bilder. iChef känns lite fräschare, men lockar inte så hemskt mycket längre. Epicurious är väl den som hängt med i tiden och finns numera som app till iPhone. Och det var där jag hittade det här receptet :) Mustard chicken stew påminner lite om den kycklinggryta jag publicerat tidigare, men har en twist i den underbara vitlökskrämen som gör den väldigt annorlunda. Översättningen har jag gjort alldeles själv. Jag ber om ursäkt för eventuella översättningsfel.


Kycklinggryta med dijonsenap
4-6 personer


1 hel vitlök
Olivolja
salt och peppar
1 hel kyckling, styckad i mindre bitar
6 st rödlök
2 burkar hela tomater
1½ tsk torkad timjan
2 lagerblad
1 nypa chilipeppar
½-1 dl torrt vitt vin
3 msk Dijonsenap


Sätt ugnen på 225 grader. Skala bort de yttersta lagren på vitlöken tills varje klyfta syns. Skär av toppen av hela löken så att alla klyftor blir blottade. Ställ vitlöken på en bit aluminiumfolie, häll på lite olivolja, salt och peppar och slå ihop till ett knyte. Sätt in i ugnen och ugnsbaka i 45 minuter. Varje klyfta ska då vara mjukbakad och lätt gyllenbrun.


Bryn kycklingbitarna med skinn i olivolja i en stekpanna eller gjutjärnsgryta. Låt dem bli gyllenbruna. Lägg åt sidan. Skala och klyfta rödlökarna och bryn även dem i ca 5 minuter. Rör om så att de inte bränns.


Lägg löken i grytan om du inte brynte den där. Häll på tomater, timjan, lagerblad och chilipeppar. Lägg kycklingbitarna ovanpå och häll på vinet. Låt koka upp och sjud på medelvärme i ca 40 minuter. Rör om ibland så att inget fastnar i botten.


Ta ut vitlöken ur ugnen, öppna foliepaketet och låt svalna tills det går att hantera vitlöken. Pressa ut den mjuka vitlöken ur klyftorna i en skål och mosa samman dem med en gaffel. Smaksätt med lite salt och peppar. Täck över och ställ åt sidan.


När kyckligen kokat klart, klicka i Dijonsenapen och blanda ner i såsen. Vrid upp värmen och låt koka utan lock så att såsen reduceras. Smaka av.


Lägg sedan på locket igen och sänk värmen tills det är dags att servera. Servera med ris eller pasta med den rumstempererade vitlökskrämen som tillbehör.


Både grytan och vitlökskrämen kan göras en dag i förväg. Om det blir sås över när kycklingen är uppäten smakar den utmärkt tillsammans med pasta.


Mina kommentarer: En vitlök? Jag tog två :) Vitlökskrämen blir mild och mjuk i smaken, och jag hällde på lite god olivolja för en krämigare konsistens. Den höjde hela anrättningen! I originalreceptet ska det vara färska, skållade, skalade tomater. Jag tog burktomater vilket gav en tunnare sås, men vi gillar tunna såser så det gjorde ingenting. Förmodligen kan man helt enkelt låta burktomater rinna av, men det tycker jag är slöseri :)
En god krispig sallad till, och anrättningen var komplett!










Kommentarer

  1. Jag gjorde för någon tid sedan, med viss tvekan, en senapsmarinerad kycklingrätt som jag fann på allrecipes.com. Det blev förvånansvärt bra smak på den kycklingrätten. Så senap och kyckling är inte så tokigt som det låter.

    SvaraRadera
  2. Men jag är så kort, så går de nedanför knäna så har jag inga ben kvar XD

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg