Dark Chocolate Truffle Cake


När jag rensar ut bland mina mattidningar river jag ur en del sidor där det finns recept som verkar spännande. Detta är ett sådant. Längst nere i hörnet på sidan står det Allt Om Mat nr 17 1997. Ja det var väl på tiden att det blev av att provlaga!

I ingressen står det: "Det här är en helt oemotståndlig chokladdessert skapad av en av Skottlands mest kända matkreatörer". Hon sägs i AoMs artikel verkligen ha gjort mycket för att föra fram den genuina skotska maten. Med den boom av kändiskockar som det varit de senaste tio åren borde man hört talas om denna Claire McDonald - men jag har nog aldrig ens hört hennes namn nämnas?! Hon har en hel sajt där hon presenterar sig själv, sitt slott Kinloch och sina kokböcker. Du kanske har stött på henne tidigare?

Dark Chocolate Truffle Cake

ca 20 personer
70 g glykos (ca 85 ml)
rivet skal av 1 apelsin
1 dl pressad apelsin
70 ml vatten
1 3/4 dl florsocker, 75 g
500 g Marabou mörk choklad
8 msk Curacao orange eller annan apelsinlikör
4½ dl vispgrädde
1 äggvita
Kakaopulver till dekoration
en kakform med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.

Värm försiktigt glykos, apelsinsaft, apelsinskal, vatten och florsocker tills sockret smält. Låt det koka upp och låt koka i ca 5 minuter.

Smält chokladen i Curacao i ett vattenbad. Blanda ner glykosblaningen i den smälta chokladen. Låt det svalna.

Vispa grädden och blanda ner den i chokladblaningen. Vispa äggvitan till ett hårt skum och blanda ner den med.

Olja kakformen och lägg en rund bit smörpapper i botten. Häll i chokladsmeten i formen. Ställ att stelna i kyl flera timmar.

Lossa kakan försiktigt ur formen och tag ev bort bottenpappret. Sikta över kakaopulver.

Servera i tårtbitar med lättvispad grädde och eventuellt några apelsinklyftor.

Mina kommentarer:
Hm, hur genuint skotskt är det med Curacao? Jag tog Drambuie istället :) Men att smälta choklad i likör gick sådär... det liksom blev en hård boll av det hela. Jag fick ta till mikrovågsugn och elvisp för att lösa det problemet. Nästa gång smälter jag chokladen först och häller sedan i likören och hoppas att det går bättre.
Kakan blev rätt lös, mer mousse än kaka faktiskt. Och jag tyckte det blev för jolmigt i munnen - jag skulle velat ha något krispigt till snarare än ännu mer grädde. Apelsin var gott till, så det ska man inte snåla med. Jag kan tänka mig att använda detta recept mer som moussefyllning till en tårta eller paj i framtiden, där det mjuka chokladiga möter något mer krispigt och frasigt. Får fundera på hur bara.

Kommentarer

  1. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? ;)
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    SvaraRadera
  2. Tack detsamma, parmesankexen såg hur smarriga ut som helst! Jag har en extra soft spot för tapenad med så det låter som en alldeles oslagbar kombination :) Ang joulutorttua så finns både marmelad och deg att köpa i finska mataffärer, om du har släkt där kan de säkert skicka över :)

    Blåbärssillen blev faktiskt inte så dum! Den fick inte så mycket ren blåbärssmak men det söta från blåbären passade väldigt bra med salt sill. Sen är ju smaken som baken förstås, jag tycker till exempel att tomatsill aldrig borde ha uppfunnits :)

    SvaraRadera
  3. Jösses vilken kaka, den ser "livsfarlig" ut. :)

    SvaraRadera
  4. Kakan ser i alla fall väldigt god ut!! :) Kan dock tänka mig att den blev lite "geggig" som du säger..

    Nej, hon Claire har jag heller aldrig hört talas om.. Men det finns som sagt otroligt många fler kändiskockar nu än tidigare! Kan ju inte hålla reda på alla! ;)

    SvaraRadera
  5. undrar hur det funkar utan smör eller utan att baka den?

    SvaraRadera
  6. Ja du Cluefull, jag vet inte. Värt att prova kanske?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg