Kyckling i salladspaket med hoi-sin


Jag har tidigare bloggat om hur jag provat att laga mat ur Jamie Olivers "Middag på 30 minuter" (Broccolioricchetti och biffmacka.) Hittills har jag aldrig lyckats klara det på 30 minuter, snarare 45, men det blir gott och rikligt med mat. 

Nu har jag köpt "Middag på 15 minuter" och klockat mig själv medan jag lagat ett par rätter ur den. Personbästa är 29 minuter och den gången tog jag fram alla ingredienser innan jag började laga mat. På något sätt verkar Olivers tidsåtgång inte inberäkna att ta fram ingredienserna, skölja, rensa osv. Det tycker jag i och för sig ingår i begreppet "laga mat". 

Nåja, till vardags funkar det fint att få fram läcker kvällsmat på 30 minuter. Och det här var gott. Tumme upp från hela familjen trots att jag glömt köpa mer sesamolja, ätit upp rädisorna kvällen före och glömt koriandern. Och ankbröst hittade jag inte i butiken, utan tog kycklingfilé istället. Kombon hoi-sin, lime och vitlök var riktigt god - den såsen kan man nog använda i många andra sammanhang.

Jag skriver originalreceptet här och i kommentarerna skriver jag vad jag ändrade.

Kyckling i salladspaket med hoi-sin

4 portioner

Salladspaket
4 nystan tunna äggnudlar
1 isbergssallatshuvud
1 msk sesamolja
4 msk hoi-sin-sås
4 limefrukter
1 vitlöksklyfta
350 g tofu
1 knippa rädisor
5 färska korianderkvistar
1 ask smörgåskrasse
sweet chili-sås

Anka
2x200 g ankbröst, med skinn
1 rågad tsk kinesisk fem-krydda
olivolja
1 färsk röd chilifrukt
2 salladslökar
1 näve cashewnötter
2 msk sesamfrön
1 tsk flytande honung

Ta fram alla ingredienser, koka upp vatten i en vattenkokare. Ta fram en kastrull med lock och sätt en stor stekpanna på medelvärme.

Lägg nudlarna i kastrullen, häll på så mycket kokande vatten att det täcker och lägg på locket. Skär ankan i 1 cm tjocka strimlor, vänd i fem-kryddor, salt och peppar. Stek i olivolja och rör om regelbundet. Dela sallatshuvudet på hälften, skär bort roten och och bryt sedan loss bladen till skålar och lägg ut dem på en stor ren bricka eller ett stort fat.

Häll av vattnet från nudlarna och vänd dem i sesamolja, fördela dem sedan i sallatsskålarna. Finstrimla chilin och de ansade salladslökarna. När ankan är gyllenbrun och fin, häll av eventuellt fett och rör ner chilin, salladslökarna, cashewnötterna och sesamfröna och vänd runt ordentligt. 

Häll upp hoi-sin-såsen i en skål, pressa i saften från 3 limefrukter, pressa i den oskalade vitlöksklyftan och blanda ihop. Ringla honung över ankan, skaka pannan lite för att sprida honungen, fördela sedan ankan jämnt över salladen. Skär tofun i grova bitar och strö den över. Fördela rädisor och korianderblad och klipp över krassen. Ringla hoi-sin-dressingen över alltihop och droppa lite sweet chili-sås på var och en av tofubitarna. Servera med limeklyftor.

Mina kommentarer: Jag använde som sagt kycklingfilé istället och sesamoljan var slut här hemma. Jag var lite försiktig med chilin och serverade det hela med sriracha-sås som var och en fick ta så mycket de ville istället. Tofun uteslöt jag helt och eftersom jag knaprat i mig rädisorna kvällen innan fick tomatklyftor lyfta rätten med sin röda färg. 

Kommentarer

Populära inlägg