Systrarna Eisenmans granola



Det är något märkligt. Så fort någon familjemedlem hittar en müsli eller granola som är god slutar den att tillverkas. Maken älskar Alpen och vi har kört många mil må ni tro för att få fatt i den guldmüslin. Dottern gillar inte många köpemüsli och granolorna är antingen supersöta eller superdyra. De hon fastnat för har de slutat sälja :/
Då återstår att göra egen. Vi har testat lite olika sorter och detta är vår favorit. Den är hämtad ur systrarna Eisenmans bok "Från grunden" som jag kan rekommendera för den som vill prova på att göra mat från början; ketchup, soja, vinäger, sylt, gelé, korv, mozzarella... och granola.

Hemligheten till krispigheten tror jag ligger i den där vispade äggvitan. Det ger ett crunch som jag inte lyckats få fram med tidigare recept jag provat.

Hur länge den håller? Vet inte. Den tar liksom slut.

Granola 

ca 1 liter

8 dl havregryn
1 dl kokosflingor
1 dl nötter, hackade
½ tsk salt
1 tsk malen kanel
½-1 dl farinsocker
½ tsk vaniljsocker
½ dl vatten
2 msk smakneutral rapsolja
ca 2 msk honung eller lönnsirap
1 äggvita

Värm ugnen till 150 grader.
Blanda alla torra ingredienser utom farin- och vaniljsocker i en bunke. Värm vatten, olja, socke roch honung eller lönnsirap i en kastrull tills sockret löst sig. Häll ner i bunken och krama in vätskan i grynblandningen med händerna.

Vispa äggvitan hårt i en ren bunke. Vänd ner den i grynblandningen. Sprid ut grynblandningen  på en bakplåt ända ut i kanterna. Platta till med händerna så att den sprids ut så jämnt som möjligt - då undviker man att granolan blir bränd i kanterna.

Rosta i ugn i 20-25 minuter. Rör om då och då.

Förvarar du granolan i en lufttät burk håller den i flera veckor.

Mina kommentarer: Jag har allergianpassat den genom att ta bort nötterna. Ibland tillsätter jag solrosfrön och pumpakärnor istället. På bilden ovan har jag lagt till dadlar. Och jag smaksätter alltid med ca ½ tsk kardemumma utöver grundreceptet. Jag använder en plåt med höga raka kanter som är lite mindre än de plåtar man får med till ugnen. Granolan får sedan gå betydligt längre än de där 20-25 minuterna. Snarare 45-60 minuter. Och jag rör om efter halvtid. Om havregrynen inte är luftigt torra och krispiga stänger jag av ugnen och låter granolan gå på eftervärmen.

Kommentarer

Populära inlägg