Bön- och mangosalsa


Salsa kan smaka platt ingenting, eller så kan man känna ingredienserna var för sig. Men i den här kombinationen av tomat, mango, lök och bönor gifte sig smakerna fantastiskt bra. Jag gjorde den i god tid före servering och lät den stå och mogna i kylen någon timme före servering. Kanske var det det som gjorde susen? Dock väntade jag med att lägga i persiljan tills alldeles innan jag ställde fram salsan på bordet.

Receptet är hämtat från KvällsPosten-bilagan "118 grillrecept" från april 2011. Den serverades då tillsammans med tomatmarinerad lax, och det var verkligen gott tillsammans. Men jag tror salsan kan ackompanjera många andra rätter också med sin friskhet.

Bön- och mangosalsa
4 portioner

1 burk svarta bönor, sköljda och väl avrunna
2 tomater
½ färsk mango
1 rödlök
½ röd chilifrukt (styrka efter smak)
2 msk hackad slätbladig persilja
1 dl olivolja
1 lime, finrivet skal och saft
(jag la till en gnutta örtsalt också)

Dela mangon på båda sidor om kärnan. Skär bort skalet och tärna fruktköttet. Dela, kärna ur och hacka tomaterna. Skala och hacka löken. Blanda alla ingredienserna till salsan i en skål och låt stå och dra så att smakerna blandas.

Mina kommentarer: Jag fuskade och tog ett paket frusen mango. Funkade fint. Jag saknade salt i receptet och saltade lite försiktigt. Inga större mängder, men jag tyckte att det lyfte salsan. Jag använde Trocomare örtsalt.

Kommentarer

Populära inlägg