Potatissallad med sparris

Den här potatissalladen har en tydlig smak av senap och har en doft man känner redan när man sätter sig vid bordet. Ena dottern, som vanligtvis inte uppskattar potatis, åt så många potatisar jag aldrig sett henne äta förut. En riktig höjdare alltså.

Receptet är från Lantliv Mat & Vin och där tipsas det om att man kan göra det till en mer matig sallad genom att lägga i kräftstjärtar eller räkor. Annars fungerar den som tillbehör till rökt mat som skinka, kalkon eller fisk. Vi åt den till den vinmarinerade fläskfilén och det funkade också fint.

Sparrisen kan bytas ut mot sockerärter.

Potatissallad med sparris
4 portioner

1 msk skånsk grovkornig senap
1½ msk pressad citron
1 msk vatten
3/4 dl kallpressad rapsolja
salt och nymald vitpeppar

Övrigt
ca 1 kg färskpotatis
500 g sparris
1 finhackad rödlök
3 msk hackad dill
3 msk rostade solroskärnor

Blanda dressingen genom att vispa ihop senap, citron och vatten. Vispa sist i oljan, lite i taget. Smaka av med salt och peppar.

Koka potatisen i lättsaltat vatten. Låt ånga av och skär stora potatisar i mindre bitar. Häll dressingen över potatisen.

Skär av den nedre grova delen på sparrisen. Koka den mjuk i lättsaltat vatten, ca 4 minuter. Sparrisen ska fortfarande har tuggmotstånd kvar. Dela sparrisen i mindre bitar.

Blanda försiktigt potatis, sparris, lök och dill. Lägg upp på ett fat och strö över solroskärnor.

Mina kommentarer: Jag använde Apotekets goda julsenap som jag hade lite kvar av. Den är så himla god! Dillen körde jag ner i dressingen och lät dra en stund. Dessutom använde jag hela mängden dressing till kanske ½ kg potatis - kanske vara det därför den fick så fantastiskt mycket smak! Sparrisen ångkokte jag i micron.

Kommentarer

Populära inlägg