Apelsinsill

Varje jul provar vi minst en ny sillsort och någon annan rätt till skinkan (gärna innehållande grönsaker). Tyvärr är det sällan vi hittar något som är så gott att vi vill göra det till en tradition. På vårt julbord finns alltid glasmästarsill och senapssill (med dijonsenap - det ska tåras i ögonen, då är den lagom stark!). På min att-göra-lista stod det att jag skulle prova fänkålssill, men så fick vi felleverans från Hemmalivs. Istället för inläggningssill förärade de oss med 5-minuterssill, och någon färsk fänkål hade de inte alls. Därför fick jag leta upp ett annat recept än det jag tänkt. Jag fastnade för apelsinsill som fanns på Matklubben.se. Och baske mig om den inte får hänga med fler gånger. Apelsinen gjorde sig väldigt bra tillsammans med de andra smakerna. Testa gärna den här sillen nästa år, eller till påsk för all del.

Apelsinsill
1 stor burk/ 8 personer

2 förpackningar 5-minuterssill à 420 g
1 rödlök
1 purjolök
1 apelsin
1 dl färdig inläggningslag med ättika
2 dl vatten
½ dl apelsinkryddat brännvin, tex Rånäs
5 kryddpepparkorn
1 lagerblad

Låt sillen rinna av. Skär den i ca 3 cm breda bitar, lite på snedden. Skala och skiva rödlöken. Skölj, ansa och strimla purjolöken. Varva sill, rödlök och purjo i en skål.

Skölj apelsinen väl i ljummet vatten. Riv skalet och pressa ut juicen. Blanda apelsinjuice och apelsinskal med inläggningslag, vatten, brännvin och kryddor.

Häll lagen över sill och lök. Låt stå kallt i ca 1 dygn.

Mina kommentarer: Inte kunde jag följa receptet exakt. Det krävdes mer lag än vad receptet angav för att täcka sill och lök. Kan bero på att jag hade en låg och vid skål. Jag fyllde på med en apelsin till och mer lag (1-2-3-lag). Rånäs hade jag inte hemma, men väl hemmakryddad snaps med citron och rosmarin. Sillen blev ännu godare efter ett par dagar, då smaken från apelsinskalet framträdde än tydligare.

Kommentarer

Populära inlägg