Julmust i såsen

Ett vilt gissande utbröt när jag frågade om någon kunde lista ut den hemliga ingrediensen i såsen. Det gissades på rosmarin (vilket var rätt, ingår i såsen, men som liksom inte var hemligt), vin, glögg och coca-cola innan rätt svar ringades in. Det är faktiskt inte så lätt att identifiera julmustsmaken för det är ingen smak man associerar till varm sås.

Såsen uppskattades av alla runt bordet och vi kommer att göra den fler gånger. Fast då är den hemliga ingrediensen inte så hemlig längre.

Sås med julmust
4 portioner

2 dl creme fraiche
2 dl julmust
½-1 hönsbuljongtärning
1 tsk hackad rosmarin
1 msk soja

Blanda ihop ingredienserna och låt koka ihop en kort stund. Servera till stekt kyckling, grönsaker och ris.

Mina kommentarer: Inte hade jag creme fraiche hemma, utan tog grädde istället. Det innebar för det första att jag inte hade någon syra som balanserade sötman - men det blev jättegott ändå bara man fick upp sältan lite. För det andra fick jag reda av såsen lite grann.

Serverade såsen till ugnsgrillad kyckling med ugnsbakade grönsaker.

Kommentarer

Populära inlägg