Sallad med gurka och mâchesallad


Att jag gillar Yotam Ottolenghis recept är ju ingen hemlighet. Jag köper på mig hans kokböcker efterhand och smackar förtjust för mig själv när jag läser dem. Ingen kan som han blanda oväntade smaker och få det att funka. Recepten innehåller oftast rejält med kryddor, inget mes här inte. Det gillar jag. Men här är en sallad som är ganska lågmäld i kryddningen, men utomordentligt god ändå.  Den passar till det mesta och är enkel att göra. Det är bara att prova. Men det är ett tillbehör. Du blir inte mätt på enbart den här. 

Jag uteslöt koriandern med hänsyn till familjen och använde Oatlys grekiska yoghurt. Jag ersatte nigellafröna med svarta sesamfrön.

Receptet är hämtat ur Ottolenghis bok Simple.

Sallad med gurka och mâchesallad

4 portioner

5 minigurkor eller en vanlig slanggurka
30 g mâchesallad
10 g myntablad
10 g korianderblad
1 tsk nigellafrön

Dressing
1 msk färskpressad citronsaft
1 liten vitlöksklyfta, pressad
2 cm färsk ingefära, skalad och finriven
20 g naturell (havre-)yoghurt
flingsalt

Vispa ihop ingredienserna till dressingen med en stor nypa salt och ställ åt sidan.

Om du har såna där goda smågurkor så dela dem i fjärdedelar på längden. Skär sedan varje fjärdedel på snedden i 1½ cm-tjocka skivor och lägg i en stor skål med mâchesallad, mynta och koriander. Har du vanlig slanggurka så dela den på längden, gröp ur de vattniga fröerna i mitten med en sked och skär sedan halvorna på snedden. 

Lägg upp på ett vackert fat och strö nigellafrön över. 



Kommentarer

Populära inlägg