Lax med blomkålsmos och paprikarostade morötter


Vi grillar ofta fisk och ibland tycker jag det blir lite rundgång bland tillbehören. Så jag snurrade lite på internet och hittade ett par filmer på youtube och memorerade innehållet lite snabbt. Vågar inte säga att jag gjort precis som de gjorde i sina recept, men åt det hållet i alla fall. Jag smakade mig fram när det gällde moset. 

Lax med blomkålsmos och paprikarostade morötter

4 portioner

Ingredienser

4 laxkotletter

Blomkålsmos
1 blomkålshuvud
2 msk olivolja
3 vitlöksklyftor
½ dl gräslök
½ dl persilja
½ dl creme fraiche
salt och peppar

Paprikarostade morötter
4-5 stora morötter
1 msk olivolja
1 tsk paprikapulver
fryst persilja
salt och peppar

Gör så här

Morötterna tar längst tid, så börja med dem. Sätt ugnen på 200 grader. Skala morötterna och skär i cm-tjocka slantar. Lägg slantarna i en vid ugnsfast form eller på en plåt. De ska få plats att ligga i ett enda lager och inte på varandra. Häll över olivolja, paprikapulver, salt och peppar. Rör om så att alla slantar får kryddor och olja på sig. Peta ut slantarna så de ligger i ett lager. Strössla över lite persilja.

Morötterna ska gå 25-30 minuter, då de är mjuka inuti och gyllenbruna utanpå.

Då tar vi blomkålsmoset. Skölj blomkålen, plocka bort bladen och plocka blomkålen till små buketter. Lägg dem i en kastrull, fyll på med papper så det precis täcker och salta vattnet. Koka upp och låt småkoka tills blomkålen blir mjuk, ca 10 min. Häll av vattnet. Mosa blomkålen med en stor gaffel eller en potatisstöt. Blanda i olivolja och creme fraiche, pressa i vitlöksklyftorna och lägg i de hackade örterna. Rör om. Smaka av med salt och peppar tills det blir som du vill ha det. Vitlökssmaken är framträdande så om du vill kan du börja med en eller två klyftor och smaka av.

Stek eller grilla laxen så att den blir precis genomstekt. Den ska gärna ha en kärna som är snudd på rå, då blir den som godast.

Servera laxen med blomkålsmoset, morötterna och en grönsallad. Vill du ha sås så blanda lite creme fraiche med gräslök, persilja och örtsalt.

Mina kommentarer: Gör rätten mjölkfri genom att använda mjölkfri creme fraiche. Jag använder Oatlys iMat Fraiche. 

Kommentarer

Populära inlägg