Jamies spenat- och fetaostpaj

Läckert frasig direkt ur ugnen (Foto: Anders Hansson)

Om du inte lagar något annat från min blogg så testa i alla fall den här! Paj är inte min favoritmat, men när jag såg detta avsnitt i Jamie Olivers tv-serie "Jamie's 30-minutes meals" såg det sååå gott ut. När jag började språka med min bästa mattokiga väninna visade det sig att hon sett just samma program och blivit lika förtjust i pajen som jag - ja då var det ju bara att prova att också göra den.

Vill du också bli inspirerad av Jamie himself så finns avsnittet på Youtube.

Det är härligt att kladda med filodeg och olivolja. Och röran rör man snabbt ihop. Stekpannan används hela tiden och åker slutligen in i ugnen, så se till att du har en stekpanna vars handtag tål det.

Vi blev inte besvikna. Detta var nog bland det godaste jag ätit! Frasigt sprött pajskal möter mjuk fyllning med lite knaper. Första och andra tuggan är fyllda av mjuka smaker, men snart dyker cayennepepparn upp i leken och biter ifrån. Fantastiskt.

Lova mig att du provar att göra den här pajen!

Jamies spenat- och fetaostpaj
4 portioner

100 g pinjenötter
5 st ägg
300 g fetaost
50 g cheddarost
torkad oregano
1 st citron
1 klick smör
400 g babyspenat, färsk
270 g filodeg i tunna ark
cayennepeppar
½ muskotnöt
olivolja

Sätt ugnen på 200 grader. Sätt en ugnssäker stekpanna, ca 26 cm i diameter, på medelhög värme. Lägg pinjenötterna i den torra stekpannan och rosta nötterna under omrörning. Håll ett öga på dem så att de inte bränner vid!

Knäck äggen i en skål, smula ner fetaosten och riv ner cheddarosten. Tillsätt en nypa svartpeppar, några nypor oregano, rivet citronskal och en skvätt olivolja. Blanda också ner pinjenötterna när de börjat bli gyllenbruna. Rör om men låt det inte bli för finfördelat.

Ställ tillbaka den tomma stekpannan på plattan och lägg ner hälften av spenaten tillsammans med en skvätt olivolja. Rör om försiktigt och se till att spenaten inte fastnar i botten. När spenaten sjunkit ihop lite häller du i resten av bladen och fortsätter röra. Riv över lite muskot och tillsätt en klick smör.

Ta ut filodegen ur kylen och ta fram ett stort tunt smördegspapper, ca 50 cm långt. Skrynkla ihop smörpappret under vattenkranen tills det är genomfuktat. Bred sedan ut arket på arbetsbänken och smörj in hela ytan med olivolja.

Lägg ut fyra filodegsark i en stor rektangel så att kanterna överlappar varandra och täcker nästan hela smörpappret. Smörj in degplattorna med lite olivolja och krydda med salt, peppar och lite cayennepeppar. Varva sedan med fler degplattor tills du har tre lager, alla med olja och kryddor på. Det gör ingenting om degplattorna inte är hela.

Glöm inte att samtidigt hålla koll på och röra om i spenaten! När spenaten är smörstekt och fin tar du av stekpannan från plattan. Blanda ner spenaten i äggsmeten.

Pajen fylls och sedan läggs överskottsdegen över som ett lock.

Flytta försiktigt hela smörpappret med filodegen på, och lägg i stekpannan så att kanterna sticker ut. Det gör inget att pannan har lite stekfett kvar i sig, tvärtom! Tryck ner så att degen täcker hela botten. Fyll sedan pajskalet med ägg- och spenatblandningen. Lossa "toppflikarna" av pajdegen från smörpappret och vik dessa över fyllningen. Riv av smörpappret som sticker upp längs kanterna om du vill.

Ställ tillbaka stekpannan på plattan på medelhög värme och stek i några minuter så att pajskalet börjar tillagas underifrån och får en gyllene yta. Sedan sätter du in stekpannan i övre delen av ugnen där den ska gräddas i 18-20 minuter. Då är pajen gyllene och frasig.

Mina kommentarer: Pinjenötter byttes ut mot en blandning av pumpakärnor och solrosfrön som rostades på samma sätt som pinjenötterna i receptet. Vi hade ingen cheddar, utan tog en färdigriven gratängost... och jag tror vi tog lite mer än receptet angav. Vi hade bara 300 g spenat, men det räckte fint.

Kommentarer

  1. vad kul att du har testat den, såg den på tv häromdagen och tänkte att den måste jag laga! :D

    SvaraRadera
  2. Den ser helt underbar ut! Måste bara hitta Filodeg på Mallorca, men det borde finnas här med.... Tror att t.o.m. sonen kan tänkas äta detta, han är ju faktiskt 17 år nästa vecka och gillar ju spenatsoppa :-). Vad kul att hitta vegetariska recept! Hade ingen aning om att du var en sån matmor.

    SvaraRadera
  3. Karin, han lyckades verkligen inspirera oss alla tydligen. Jag säger bara: GÖR DEN! Du kommer inte att ångra dig!

    Kul att se dig här Petra! Filodeg kan man knåpa ihop själv, se http://www.kokaihop.se/recept/filodeg, men man får kavla rätt bra tror jag för att få den sådär lövtunn.

    Jag har en multi-allergisk familj, så det handlar om att få det hela att gå ihop. Mycket vegetarisk och även GI-mat innehåller precis det vi inte tål; grönsaker, nötter, baljväxter och mjölkprodukter :( Och jag orkar inte stå och göra ännu en variant på mat varje dag, när jag redan gör 2-3 allergianpassade varianter *s*

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg