Fiskgryta med röda linser

Barnen gillar fisk. Färsk fisk slinker alltid ner, och lax är storfavoriten. Men till vardags blir det ofta sån där fryst fisk och då blir det gärna en och annan rynkad näsa runt matbordet. Och jag förstår dem. Fryst fisk kan smaka blott ingenting - eller i värsta fall ganska dävet.

I Expressenbilagan "118 GI-recept" hittade jag den här grytan där man serverar allt i ett. Jag förstår inte riktigt hur den kan vara GI när den innehåller den så GI-hatade potatisen, men jag är inte GI-fanatiker och tycker att potatis är bra mat. Grytan tog en stund att svänga ihop - men den var mödan värd. Båda barnen åt med god aptit och satt och fiskade efter de röda linserna.

Fiskgryta med röda linser
4 portioner

600 g koljafilé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 äpple
6 potatisar, fast sort
1 msk smör
1 msk curry
2 hönsbuljongtärningar
2 dl vatten
1 burk kokosmjölk, 400 ml
salt och vitpeppar
1 dl röda linser
2 morötter
1 näve färska sockerärter

Garnering
½ dl hackad färsk gräslök

Skala och hacka lök och vitlök fint. Skär äpplet i mindre bitar. Skala potatisen och skär i mindre bitar.

Hetta upp en kastrull med smör och bryn lök och vitlök. Tillsätt äpple, potatis och curry. Bryn i någon minut. Smula ner hönsbuljongtärningarna och häll på vatten och kokosmjölk. Låt koka i 7 minuter. Smaka av med salt och peppar. Tillsätt linserna och låt koka i ytterligare 5 minuter.

Skala och skiva moroten. Skär fisken i mindre bitar. Lägg i fisk, morötter och sockerärter i grytan och låt koka i 2-3 minuter eller tills fisken är genomkokt. Strö över gräslök innan servering.

Mina kommentarer: Jag lät morötterna koka med från början så att de hann bli genomkokta. Och barnen pillade ut de röda linserna för att de älskade dem och ville ha mer - vad trodde du? ;)

Kommentarer

  1. Jättegod gryta! Jag lade i äppelbitarna lite senare än vad som stod angivet, för att de inte skulle bli mosiga. Denna gryta kommer jag att göra fler gånger!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg