Saras svalkande tebål

Bohuslän och mat - det är två favoriter i livet. Och i kokboken "Till bords med Saltöborna" möts mina två favoriter på ett härligt sätt. Om du läst Viveka Lärns böcker om Saltön, eller sett tv-serien på SVT, då är det lättare att hänga med i den här kokboken. För kokbokens recept pekar tillbaka på karaktärerna i boken, och i det här fallet handlar det alltså om Sara som är gift med MacFie. Viveka Lärn pratar lättsamt kring karaktärerna inför varje ingredienslista . Så här står det inför Saras svalkande tebål:
"Sara är inte mycket för alkohol, men tefantast, det är hon i alla lägen. Hon har sexton burkar med olika sorters teer. En del passar när det är kallt, andra när det är varmt. Och tebål passar till fest."

Jag gissar att den här bålen får mycket olika karaktär beroende på vilket gröna te du väljer. Jag valde ett som var ganska piffat med blommor och bär (jag är inte så förtjust i grönt te, utan tycker att rent grönt te mest smakar hö), och det sätter ju prägel även på bålen. Kanske blev det lite för parfymerat, kanske blir det godare med ett annat grönt te... Men jag kan faktiskt tänka mig att det kan bli gott på ett vanligt svart citronte, eller kanske ett roibooste? Nåväl, det är en skön variant av vanligt iste och gott som omväxling till allt vatten man bälgar i sig under de varma dagarna.

Saras svalkande tebål
1 liter kallt grönt te
½ dl socker
150 cl citronsoda
2 pressade apelsiner
2 skivade limefrukter
röda eller svarta vinbär
mynta från en trevlig mans trädgård

Brygg 1 liter grönt te och häll i sockret. Rör om och låt sockret lösas upp. Låt teet svalna, ställ sedan i kyl så det blir riktigt kallt. Blanda teet i en stor bringare med pressad apelsin, citronsoda och skivad lime. Pynta med mynta och vinbär.

Mina kommentarer: Vinbären har inte mognat än här, så det blev det inga. Och jag la i rikligt med is också så att det blev riktigt riktigt kallt. Gott!

Kommentarer

Populära inlägg