Frumenty

 


I pandemins år 2020 blev det ingen Medeltidsvecka i Visby. Jo, de fixade såklart "Medeltidsveckan - Plague Edition" online, men det blev ju inte riktigt samma känsla. Vi ville så gärna lufta våra kläder, dricka mjöd och lyssna på Kalabalik (nu ÄNTLIGEN på Spotify - Yay!). Så då fick vi ju ordna med en medeltidsfest själva helt enkelt. Medan maken fixade så att vi kunde ha fyrkamp med knivkastning, yxkastning, pilbågsskytte och jonglering läste jag på om medeltida mat. Och det var riktigt roligt! Nej, det fanns inte potatis eller tomater, men det fanns ganska mycket spännande att prova. Mest överraskande var mängderna kryddor. Och att det fanns så mycket att välja på. 

Man åt alltså inte potatis. Och det fanns inte ris. Men det fanns rovor, havre, råg, vete och korn. (Det är majrova enligt medeltida recept där uppe till vänster i bild.) Frumenty är helt vete som man kokat med mjölk, kryddor och ägg. Jag vet, det låter inget vidare, men faktum är att det som fick flest överraskat positiva kommentarer runt bordet faktiskt var just frumentyn. Det kunde fler tänka sig att bjuda på utan att koppla det till medeltidsmat. Kul!

Jag använde matvete från den vanliga mataffären, vilket hade betydligt kortare koktid än i receptet jag hittade. Jag skriver nedan hur jag gjorde och jag använde såklart havremjölk. 


Frumenty

15-20 portioner

Ingredienser
½ kg matvete
3 ägg
2-3 dl mjölk
3-4 paket saffran
salt

Gör så här
Koka matvetet enligt anvisningarna på förpackningen. Mitt tog en kvart ungefär. 

Stöt saffranet i en mortel med lite salt.

Tag det färdigkokta vetet av spisen. Blanda i mjölk och saffran. Rör ner äggen. Efter att äggen tillsatts får frumanten inte koka, då blir det klumpigt.

Smaka av med lite salt. Skall serveras varm som tillbehör till kött eller fisk.


Buffé på Wärdshuset Haltande snigeln. Surdegsbröd bakat på öl, stekt vitkål med anis, stekt lök, majrova med saffran, frumenty, grillade revben, grillad kyckling, gurka i fläder samt färskost med örter. 


Kommentarer

Populära inlägg