Ljummen linssallad med currykryddade grönsaker



Vi fortsätter att testa vegetariskt och här hittade jag ett recept som såg spännande ut. 
Linser på tetra är smidigt och snällt mot min mage, men jag gissar att du mycket väl kan koka linserna själv om det är sådana du har hemma. Teet ger förvånansvärt mycket smak och det var lite roligt att be familjen att gissa den hemliga ingrediensen. Alla känner igen smaken men kan inte placera den. 

Jag har skrivit om tillvägagångssättet lite grann för jag tycker det är viktigt att auberginen blir ordentligt tillagad. Den behöver mycket olja och rejält med värme för att bli riktigt god, och därför började jag med att steka den så att den fick tid på sig. 

Spiskummin tycker jag är allra godast om man köper den hel, rostar den och mortlar den precis när man ska ha den. Den färdigmalda får en väldigt syrlig smak som jag är mindre förtjust i. 

Med Oatlys havrebaserade turkiska gurt blev rätten vegansk.

Receptet är hämtat från koket.se och jag tycker att mängden var i underkant som huvudrätt. Tre personer blev mätta, men det hade varit för lite till fyra.

Ljummen linssallad med currykryddade grönsaker

4 små portioner

Linser
2 förpackningar färdigkokta gröna linser
2-3 schalottenlökar (ca 1 dl hackad lök)
2½ dl bryggt Earl Grey-te
2 dl hackad dill och persilja
olivolja

Grönsaker
1 aubergine
1 zucchini
1 tsk curry
1 tsk chiliflakes
1 tsk malen spiskummin
2 dl turkisk yoghurt
2 dl pumpakärnor, rostade med salt
olivolja

Salt och nymald svartpeppar

Gör så här
Skär zucchini och aubergine i cirka 2 cm stora bitar. Lägg auberginen i en skål och häll på 1-2 tsk salt och rör om. Låt stå 5-10 minuter. Hetta upp en stekpanna på medelvärme och börja steka auberginen. Aubergine blir som godast välstekt i rikligt med olivolja så den måste få lite tid på sig.

Rosta pumpakärnorna i en torr stekpanna.

Brygg Earl Grey-te. Hacka löken. Hacka dill och persilja. Häll av och skölj linserna.

Lägg zucchinin i stekpannan och låt steka med auberginen.

Ta fram en annan gryta och stek löken på medelvärme tills den är glansig och mjuk. Häll i linser och stek med en minut eller två. Häll på teet, rör om och sänk värmen. Salta och peppra.

När zucchinin mjuknat och fått lite färg strör du över curry, spiskummin och chiliflakes. Rör runt och låt fräsa några minuter så att smakerna hinner utvecklas. Salta och peppra.

Ta fram ett uppläggningsfat. Häll av linserna och lägg dem på fatet. Lägg över zucchinin och auberginen. Strö över dill och persilja. Dutta ut lite yoghurt och avsluta med de rostade pumpakärnorna. 

Servera genast.




Kommentarer

Populära inlägg