Blomkålssallad med granatäpple


Om du har följt bloggen vet du att jag gillar att göra sallader till maten som är lite mer än isbergssallad, tomat och gurka. Den här varianten var riktigt god då man använder både ugnsrostad och rå blomkål samtidigt. Och ja, det är ett Ottolenghi-recept :)

Goda smaker och olika textur i skön förening. Prova, du blir inte besviken!

Blomkålssallad med granatäpple

4 portioner som tillbehör

Ingredienser
1 stort blomkålshuvud, ca 800 g
1 medelstor silverlök
80 ml olivolja
25 g persilja, grovt hackad
10 g mynta, grovt hackad
10 g dragon, grovt hackad
kärnor från ½ medelstort granatäpple
40 g pistagenötter alt rostade solrosfrön
1 tsk malen spiskummin
1½ msk citronsaft
salt

Gör så här
Börja med att rosta blomkålen. Sätt ugnen på 200 grader C, varmluft. Annars lite varmare, typ 225 grader. Plocka bladen av blomkålen och spara de som är fina. Riv stammen och lite av blomkålshuvudet, ca 1/3 totalt. Spara den rivna blomkålen i en skål. Bryt resten i små buketter och lägg på en plåt eller vid ugnsfast form. Drissla över olivolja, salta, blanda runt och ställ in i ugnen. Ugnsrosta i ca 20 minuter eller tills blomkålen är mjuk och gyllenbrun. Ta ut ur ugnen och ställ åt sidan för att svalna.

Lägg riven blomkål, lök i tunna skivor, örter, granatäppelkärnor och rostad blomkål i en skål. krydda med spiskummin och häll över olja och citronsaft. Rör om. Smaka av med salt. Servera genast.

Mina kommentarer: Jag tog rödlök för det hade jag hemma och istället för pistagenötter tog jag solrosfrön av allergiskäl. 


Kommentarer

  1. Alltså jag har en dröm om att ha en middagsklubb som bara har temat Ottolenghi. Älskar hans böcker men kommer som inte igång att laga recepten. Jag har iofs böckerna på engelska och har en liten startsträcka att räkna om och översätta lite. Den här salladen borde jag ju dock ta till mig ganska omgående. Bara bra grejer!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg