Spenatsmoothie


Detta är min nya gröna drog. I'm hooked!

Det började med att jag läste boken Food Pharmacy, en väldigt trevlig bok om bakteriefloran i tarmarna (ja visst låter det galet, men den är bra). De förespråkar smoothies som ett enkelt sätt att få sig fibrer och grönt. Jag kastade mig raskt över första receptet med citron, ingefära, grönkål och vatten och mixade igång. Barnen var med på testet och vi tog varsin klunk och... i det närmaste spottade ut den. Det smakade nyklippt gräs utrört i vatten. Yack! På riktigt, yack!

Meeeen, tanken kunde ju utvecklas. De skrev något om att man kunde slänga i ett äpple för att söta smoothien. Hm, det går väl lite sådär i vår familj. Äpple kliar så i munnen. Men äppeljuice däremot... Tänkt och gjort - jag la ihop lite goda saker och ta-daaaa! Min gröna drog.

Ja ja jag vet, juice är inte nyttigt. So be it. Gott är det i alla fall. Och grönkålen gör jag chips av istället. Jättegott!


Spenatsmoothie

3 stora glas

En rejäl bit färsk ingefära
1 halv ekologisk citron
1 liten avocado
1 liten påse spenat, 65 g
5-6 dl äppeljuice, den där färskpressade sorten

Skala ingefäran och skär i lite mindre bitar. Skär bort skalet på citronen, dela i fyra delar och pilla ut eventuella kärnor. Dela avokadon och gröp ur fruktköttet. Lägg ingefära, citron och avokado i en mixer. Lägg i spenaten. Fyll upp med äppeljuice till 7 dl. Mixa en bra stund så att allt blir finfördelat. Häll upp i stora glas och njut direkt! (Den skiktar sig om den får stå.)

Mina kommentarer: Jag har experimenterat med banan istället för avokado. Funkar, men blir inte lika gott.

Kommentarer

Populära inlägg