Köttfärsgratäng med tomattäcke


En snabb mobil bild bara... 

När jag flyttade hemifrån köpte jag en svart anteckningsbok med röda hörn och randat papper. I den skrev jag upp alla favoritrecept för hand så att jag kunde återkomma till dem. Och det har jag gjort, så ofta att bladen nästan släpper. Så många gånger jag har bläddrat och bläddrat och bläddrat i den i jakten på det där receptet som jag bara vet är där någonstans bland de 200 sidorna...

Men så på våren 2009 bestämde jag mig för att starta den här bloggen för min egen skull. Ett enkelt och billigt sätt att hålla ordning på favoritrecepten, sökbara både för mig och för andra. 

Ett favoritrecept jag återkommit till många gånger är detta. Och ändå har jag inte lagt upp det på bloggen? Jättekonstigt. Jag minns det som "köttfärsgratängen från Nytta-foldern" - ja ni vet då när fotomodell-Emma gjorde reklam för margarinet Nytta (finns det ens längre?) Men det var ju inte ett bra namn, så jag döpte om receptet. 

Det är mumsig vardagsmat som smakar gott med ingredienser man ofta har hemma. Det tar inte så lång tid att göra, förutom kanske hackandet av alla grönsaker då. Det låter kanske konstigt med gurka i gratäng, men det funkar faktiskt. 

Köttfärsgratäng med tomattäcke

4 portioner

2 gula lökar, hackade
3-4 finhackade vitlöksklyftor
2 msk margarin/smör/olja
300 g mager nötfärs
2 (200 g) tärnade morötter
½ (200 g) squash, skuren i cm-stora tärningar
3/4 (200 g) gurka, skuren i cm-stora tärningar
2 msk tomatpuré
1-2 dl köttbuljong (jag anv vatten plus fond)
½ tsk timjan
1 tsk salt
1-2 krm nymalen svartpeppar
50 g riven ost
4-5 tomater i skivor

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader C. Bryn lök och vitlök i matfettet under några minuter. Tillsätt köttfärsen och låt den bryna med löken. Flytta över alltighop till enkastrull och tillsätt morötter, squash, gurka, tomatpuré, buljong och kryddor. Lägg på lock och koka röran på svag värme i 8-10 minuter. Häll upp köttfärsröran i en ugnsfast form, lägg på ostskivor och sist tomaterna. Gratinera i 225 g ugn i 8-10 minuter.

Servera med nykokt ris eller pasta och en grönsallad.

Mina kommentarer: Man sparar lite tid på att fräsa, koka och gratinera i samma kärl. Jag använder min emaljerade gjutjärnsgryta till det. Mindre överflyttande och mindre disk. Sedan tar jag tomaterna först och osten ovanpå. Och du, gratängen är god dagen efter också - perfekt i lunchlådan.








Kommentarer

Populära inlägg