Honungsglaserade morötter med apelsin och bacon



Jag handlar med ögat när jag är i affären och en sak jag har svårt att motstå är knippmorötter med blasten kvar. De är ju så läckra! I vanliga fall delar jag dem på längden med lite av blasten kvar längst upp, vänder i olivolja, saltar, pepprar och kör i ugnen i 40 minuter. Supermumsigt tillbehör.

Den här gången levlade jag upp. Allting blir ju godare med bacon, så även ugnsrostade knippmorötter kan jag berätta. Och apelsinvinägretten ger smakerna ett lyft. Den gör sig nog för övrigt väldigt bra med annan sallad också - den är frisk och god. Den håller sig en vecka eller två i kylskåp.

Jag mätte förresten mängden saft från min halva apelsin, och banne mig om det inte var just 3 matskedar :)

Receptet kommer från ELLE Mat&Vin april-maj 2017.

Honungsglaserade morötter med apelsin och bacon

4-6 personer

1 kg morötter, gärna med blast
färsk rosmarin
honung
olivolja
2 paket bacon

Apelsinvinägrett
4 msk olivolja
1 msk vit balsamicovinäger
3 msk färsk apelsinjuice (½ apelsin)
1 msk flytande honung
salt
1 kvist färsk rosmarin

Dela eller klyfta morötterna och behåll gärna skalet på om det inte är för grovt. Lägg morötterna i en ugnsfast form och ringla över olivolja och honung. Blanda runt, lägg på några kvistar rosmarin och salta. Rosta morötterna i 225 grader C i 35-40 minuter.

Skär under tiden baconet i mindre bitar och stek det knaprigt. Låt rinna av på hushållspapper. (Låt baconfettet svalna i pannan alt någon skål som tål värmen. Spara fettet att steka i eller göra baconkakor. Eller torka ur pannan när det kallnat och släng det. Spola bara inte ner det i avloppet.)

Blanda till vinägretten.

Ta ut morötterna och häll över vinägretten medan de fortfarande är varma. Strö över baconet och servera.

Kommentarer

Populära inlägg