Citron- och dragonsill


Jag har haft förmånen att gå på Sofiero Slottsrestaurangs julbord ett par gången, och jag måste säga att det är i en klass för sig. Själv tycker jag att sillen och laxen är det bästa på julbordet och Sofieros sillbord är fantastiskt. I år fastnade jag särskilt för citron- och dragonsillen. När jag kom hem hittade jag receptet på den i boken Sill av Marcus Nemrin och Jesper Aspegren

Jag fuskade. Ja det är sant. Jag använde Abbas 5-minuterssill vilket gjorde att jag hoppade över steget att lägga sillen i ättikslag. Nu var det bara att röra ihop såsen och lägga ner sillen. Otroligt smidigt när det är knappt om tid i juletid.

Min kruka dragon var ganska ynklig och när jag mixat ihop örtoljan så smakade den gräs och persilja. Så jag la till 2-3 tsk torkad dragon också. Och då började det hända grejor.

Majonäsen blandad med creme fraiche blir en underbar sås som nog skulle fungera fint en varm sommarkväll tillsammans med kycklingfilé och ett glas rosé.

Citron- och dragonsill

1 burk

500 g skinnfri strömmingsfilé

Förlag:
1 liter vatten
2 dl ättika, 12%
0,3 dl salt
Rör ihop lagen kall.

Citron- och dragonsås:
4 äggulor
½ msk fransk senap
1 sardell
2 citroner, saft och zestat skal
4 dl olja
1 knippe färsk dragon
5 kvistar bladpersilja
2 dl creme fraiche
salt, peppar och strösocker

Lägg sillen i förlagen och ställ kallt i ett dygn.

Mixa dragon och persilja med oljan, Kör äggulorna tillsammans med sardell och citronsaft i en matberedare. Tillsätt örtoljan i en fin stråle medan du kör matberedaren. Det blir en tjock majonäs.
Blanda majonäsen med creme fraiche med en slickepott. Smaka av med zestat citronskal, salt, peppar och socker.

Häll av förlagen från sillen och vänd ner sillen i såsen och låt stå kallt minst ett dygn innan du serverar den.


Kommentarer

Populära inlägg