Lavendelblondies

Lavendel förknippade jag länge med tvål och såna där små påsar att lägga i linneskåpet. Men det är en underbar krydda i kakor också. Min första förälskelse var Lavendelsockerkaka - perfekt att baka när man gjort Carbonara och har en massa äggvitor till övers.

Nu har jag blivit förälskad igen. I dessa lavendelblondies. Blondies är som brownies - fast med vit choklad. Och brownies påminner ju om kladdkaka, och man gör den större formar och skär i rutor.

Kombinationen vit choklad, mandel och lavendel är verkligen god. Och det blir lite en snackis också, då lavendel inte är så jättevanlig som smaksättare i bakverk ändå. Lavendelblommor kan du köpa i en del hälsokostaffärer och på nätet. Jag köpte mina på Österlenkryddor. De jag skördade hemma i trädgården smakade blott ingenting. Vet inte vad jag gjorde för fel?

Receptet är skapat av Anna Billing som bloggar på Skånska skafferiet. Hon tipsar dessutom om att för att få både brownies och blondies nästan konfektaktiga i konsistensen, så är det viktigt att kyla kakan direkt när den kommer ur ugnen. Annars efterbakas den. Så ner med formen i kallt vatten en stund, och sedan in i kylskåp.

Lavendelblondies
Ca 16 bitar

200 g vit choklad
250 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 nypa salt

Hack
100 g vit choklad
100 g skalad mandel
2 msk lavendelblommor

Skålla och skala mandeln. Sätt ugnen på 200 grader C. Täck botten på en rektanglär form, ca 20 x 30 cm, med ett formklippt bakplåtspapper.

Bryt sönder den översta mängden choklad i små bitar och smält tillsammans med tärnat smör, antingen i kastrull eller i micron. Värm försiktigt, chokladen får inte bli för varm. Den behöver inte smältas helt. Rör med en gaffel istället till en blank smet.

Mät upp strösockret och mixa det med en stavmixer så att det blir ännu finkornigare. Blanda socker och salt i chokladsmeten och knäck i äggen. Vispa slätt.

Tillsätt mjölet lite i taget. Rör hela tiden så att smeten tjocknar jämnt. Häll smeten i formen.

Hacka lavendel tillsammans med den vita chokladen och den skållade mandeln lite lagom grovt så att du får "chrunch". Strö hacket över smeten i formen och tryck till så att hacket pressas ner.

Grädda i mitten av ugnen i 22-25 minuter. Prova med en sticka. Ytan ska vara krispig och kakan ska ha börjat lossna från formen i kanterna, men innanmätet ska vara kladdigt.

Tappa upp kallt vatten i diskhon och kyl formen. Ställ sedan in den i minst en timme i kylskåpet innan du skär den i bitar.



Kommentarer

  1. Blondies är bland det bästa jag vet, det kombinerar liksom det bästa av två världar - kladdig, god kaka och vit choklad <3 Dock har jag lite svårt för lavendeldoften, smakar det som det luktar? Jag har inte vågat prova än ;) Det ser väldigt gott ut i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Er enig, har liksom ikke tenkt på å ha lavendel i kaker. Men blondies er iallefall yummi

    SvaraRadera
  3. Oj vad dina blondies ser goda ut! Har aldrig provat dem med lavendelsmak men det får vi se till att ändra på. ;)

    SvaraRadera
  4. Lavendelsmaken är ljuvlig - liksom kakorna i övrigt. To die for!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg