Sparrispaj med getost

Tidningen Lantliv har fått en spinoff; "Lantliv Mat & Vin". I den presenteras läcker mat på ett trevligt sätt. Här är ett recept med sparris som publicerades i nr 3 2011. I tidningen beskrivs detta som ett "flarn", men jag fick det mer till en paj. Om det berodde på mitt val av form, min oförmåga att kavla ut smördegen tillräckligt tunt eller vad, det vet jag inte. Men inte blev det flarnigt. Men gott blev det i alla fall :)

Sparrispaj med getost
6-8 portioner

1 rulle kyld smördeg
1 ägg

Fyllning
10-12 salladslökar
1½ knippe späd grön sparris
150 g chevreost
1 dl vispgrädde
2 ägg

Ansa och halvera löken till fyllningen och koka den i lättsaltat vatten i ca 2 minuter. Häll av vattnet och ställ åt sidan. Ansa sparrisen och skär bort den nedre delen. Koka i lättsaltat vatten i ca 3 minuter. Spola genast i kallt vatten och ställ åt sidan.

Skär bort kanterna från osten och mosa den tillsammans med grädden med en gaffel. Rör ner äggen.

Rulla ut smördegen i en långpanna. Vik upp en kant runt om och tryck till lite lätt, och pensla med uppvispat ägg. Fördela smeten på degen och lägg på lök och sparris. Låt grädda i mitten av ugnen i 200 grader C 12-15 minuter.

Mina kommentarer: Som sagt ovan, nåt flarn blev detta inte direkt. Mer paj, men en mycket god sådan.

Kommentarer

Populära inlägg