Spaghetti med köttbullar och tomatsås

Genom åren har jag sett många varianter på köttbullar i tomatsås med pasta och tänkte att nu är det dags. Hittade det här receptet i "Alla tiders snabblagat" (En bok på deken verkar det som. Googlar man hittar man den till salu mest överallt.) Den är kanske inte den roligaste kokbok jag äger, men detta var oväntat gott.

Att smula grovbröd och blötlägga i mjölk kändes som gammalt och förlegat när jag stod där och gjorde det - men oj vad saftiga och mjuka köttbullarna blev!

God vardagsmat, men inte helt snabblagad. Det tar sin lilla tid med alla moment.

Spaghetti med köttbullar och tomatsås
4 portioner

150 g smulat mörkt bröd
1½ dl mjölk
25 g smör
25 g grahamsmjöl
2 dl köttbuljong
400 g krossade tomater på burk
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 msk finhackad, färsk dragon
1 stor gul lök, hackad
450 g nötfärs
1 tsk paprikapulver
4 msk olivolja
450 g färsk spaghetti
salt och peppar
färska dragonblad till garnering

Låt brödsmulorna svälla i mjölken i 30 minuter.

Smält hälften av smöret i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölet och fräs det under omrörning i 2 minuter. Rör ner buljongen och koka i 5 minuter. Tillsätt tomater, tomatpuré, socker och dragon. Smaka av med salt och peppar och låt koka i 25 minuter.

Blanda lök, färs och paprika med brödsmulorna och krydda efter smak. Forma 14 köttbullar. Hetta upp oljan och resten av smöret i en stekpanna på medelgod värme. Bryn köttbullarna, flytta över dem till en ungseldfast gryta och häll över såsen. Koka dem färdigt i 180 grader varm ugn i 25 minuter.

Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull. Lägg i pastan och koka den tills den har fått lagom tuggmotstånd.

Ta ut köttbullarna ur ugnen. Lägg upp spaghettin på 4 tallrikar och fördelar köttbullar och sås ovanpå och garnera med färsk dragon. Servera.

Mina kommentarer: Ja det här med att följa recept då... Allergianpassade med havremjölk och så hade jag inget grahamsmjöl, utan tog dinkelfullkornsmjöl. Köttbullarna kryddade jag upp med Renee Voltaires Eldigt örtsalt så att de fick lite sting. Sen valde jag att låta tomatsåsen puttra vidare på spisen och så fick köttbullarna åka in i ugnen "nakna". Tomatsåsen fick också en släng av oregano faktiskt.

Kommentarer

Populära inlägg